JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Budsjettforslag som forventet

Det er lite overraskelse over endringene i statsbudsjettet. Opposisjonen er skuffet over det de mener rammer arbeidsfolk og de uten arbeid.
ULIKT SYN: NHO-sjef Kristin Skogen Lund (tv) mener regjeringen viser politisk mot. LO-leder Gerd Kristiansen mener arbeidsfolk er taperne i regjeringens forslag til budsjett.

ULIKT SYN: NHO-sjef Kristin Skogen Lund (tv) mener regjeringen viser politisk mot. LO-leder Gerd Kristiansen mener arbeidsfolk er taperne i regjeringens forslag til budsjett.

Håvard Sæbø

morten.hansen@lomedia.no

LO-leder Gerd Kristiansen mener arbeidsfolk er taperne i regjeringens forslag til budsjett.

– Vi ser en tydelig retning i dette budsjettet, og det er ikke tvil om hvem som er vinnerne – det er de som har mest fra før. Den symbolske skatteletten som ligger der i forhold til arbeidsfolk, den må arbeidsfolk bruke på kuttene i velferdstilbudene, sier Kristiansen.

Hun trekker fram kulturskoletimen og fjerning av skolefruktordningen som noen av kuttene som rammer folk med skolebarn.

Kristiansen mener det er de som står utenfor arbeidslivet som har mest grunn til å være skuffet.

– Det jeg er aller mest skuffet over er at de går til angrep på tiltakene til de mest sårbare. At de rører dagpengesatsene til de arbeidsledige og endrer permitteringsordningene til bedriftene, kommer til å gå ut over de som ikke har mulighet til arbeidsinntekt. Det synes jeg er ille. I tillegg fjernes en god del tiltaksplasser, noe som gjør at disse vil ha vanskeligheter med å komme tilbake i arbeid, sier Kristiansen.

Prioriterer konkurransekraft

NHO-sjef Kristin Skogen Lund mener regjeringen viser politisk mot, ved å ta såpass tydelige grep på kort tid.

– Vi er veldig godt fornøyd. De sender tydelige signaler på at de vil prioritere vekst i norsk økonomi, og konkurransekraft for norsk næringsliv, sier NHOs administrerende direktør.

Hun hadde ønsket en enda større økning i lærlingtilskuddet, samt at hun frykter endringene i CO2-kompensasjonen vil ramme en allerede konkurranseutsatt prosessindustri.

– I tillegg skulle vi gjerne sett at de i større grad prioriterte vedlikeholdet av jernbanen. Det er det et skrikende behov for. Men i det store og hele synes vi det er et bra budsjettforslag, fastslår Skogen Lund.

Svekker sysselsettingen

Dag Terje Andersen (A) er skuffet over kutt han mener vil gå ut over sysselsettingen.

– Det er reduksjon på tiltaksplasser og innstramninger i permitteringsreglene. Det bekymrer meg. I en situasjon hvor man skal bruke mer på statsbudsjettet, så velger de å kutte på noen områder som vi synes er viktigst for å opprettholde full sysselsetting. Og full sysselsetting er det aller viktigst for oss. Det er det tydeligvis ikke for regjeringen, sier Andersen.

– Bare begynnelsen

Stortingsrepresentant og tidligere nestleder i LO Stat, Tone Sønsterud, mener privatisering av Mesta og Entra er helt i tråd med den blåblå politikken.

– Det var ingen overraskelse i forhold til et de har sagt tidligere. De har sagt at de vil ha et mindre aktivt eierskap. Jeg er selvfølgelig mot det. Jeg vil tro dette bare er begynnelsen på hva som vil komme, og antar at Mesta og Entra er det første på lista. Jeg synes ikke det er en spesielt god ide. I forhold til Mesta hadde jeg helst sett at drift- og vedlikeholdsavdelingen ble ført tilbake til Statens vegvesen, sier Sønsterud.

Miljøfiendtlig

Regjeringen foreslår å reversere den foreslåtte økningen i satsene for CO2-utslipp i engangsavgiften for biler. Forslaget omfatter biler som slipper ut mer enn 160 gram og 230 gram. Heikki Holmås mener forslaget går i motsatt retning av klimaforliket i Stortinget.

– Nå har vi vært eneste år fått til mer miljøvennlige nye biler, nå er det bremsene i bunn for den miljøomleggingen. Det er elendig miljøpolitikk. Det er dårlig for de som vil velge miljøvennlige biler. De mest miljøvennlige bilene blir dyrere i enn det vi hadde lagt opp til, og de mest miljøfiendtlige bilene blir billigere. Det er dårligere miljøpolitikk, sier Holmås.

Øker forskjellene

Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre mener de som har stemt på regjeringspartiene har grunn til å være skuffet.

– I forhold til det regjeringspartiene har lovet i Stortinget og i valgkampen, er dette et løftebruddbudsjett. Jeg beklager ikke at de går fra løfter heg er mot, men det er et budskap til velgerne om at slike løfter er luftige, sier Støre.

Han fastslår at regjeringen sender et budskap med fordelingsprofilen på budsjettet.

– Noen hundrelapper til vanlige inntekter – 40 000 til de som tjener over to millioner. Det er ikke mye i startfasen, men over tid vil forskjellene øke. At de i tillegg reduserer fagforeningsfradraget i forhold til det vi foreslo, er et ikke uventet forslag. Men det underkjenner det viktige i at folk er organisert og er en del av trepartssamarbeidet, sier Støre.

EMNEORD:

Statsbudsjett-2014

Annonse
Annonse