Får ikke overtidsbetalt
Fiskeridirektoratets inspektører kontrollerer fiskemottak langs hele kysten. Det innebærer mye reising og lange dager. Men betalt for å kjøre utenom vanlig arbeidstid, får de ikke. Kun avspasering.
anne.grete@lomedia.no
Inspektørene får heller ikke betalt for forberedelsesarbeid på kveldstid.
– Vi krever at direktoratet anerkjenner forberedelser og transport som arbeidstid, og kompenserer inspektørene for arbeidet de gjør, sier Bjørnar Strøm Larsen, leder av NTLs forening i Fiskeridirektoratet.
Mye reising.
Larsen framhever at inspektørene er ansatt for å kontrollere fikemottak langs hele kysten. Det innebærer mye reising og lange dager.
– Vi sitter i bilen for arbeidsgiver, men arbeidsgiver hevder at kjøringen ikke er arbeidstid, kun reisetid. De argumenterer med at vi ikke er tilgjengelige når vi sitter i bilen.
Derfor får vi kun avspasering, sier Larsen.
Han gir et reelt eksempel:
– En inspektør kjørte ti timer tur/retur for å kontrollere et fiskemottak på en lørdag. Kontrollen tok to timer. Han fikk bare betalt for de to timene. Resten av timene fikk han kun avspasering for.
Lange dager.
Larsen forteller at om mottaket ligger langt unna hjemstedet, må inspektøren sette seg i bilen ved fire-femtiden om morningen for å nå fram i tide. Hvor lang tid kontrollen tar vet de ikke på forhånd. Ofte er de ikke hjemme før kl 20 på kvelden. Men betalt for jobben får de ikke.
– Det forventes av oss at vi skal jobbe gratis, sier Larsen.
Ettersom kjøretiden ikke regnes som arbeidstid blir det også umulig å håndheve kravene til hviletid. I forbindelse med kontrollene kan hviletiden være så kort som fire timer.
Flere inspektører har om lag 700 timer til gode etter kontrollarbeid. Dette er tid de i praksis ikke har anledning til å ta ut.
Kveldsjobb.
En fiskerikontroll starter ofte med forberedelsesarbeid kvelden i forveien. Mange ganger blir det ikke avgjort før etter kl 22 hvor og når kontrollen skal finne sted. De må også være tilgjengelig på telefon. Kompensasjon for dette arbeidet får de heller ikke.
Etter gjentatte ganger forgjeves å ha tatt problemstillingen opp med arbeidsgiver, har flere av de NTL-organiserte inspektørene nektet å skrive under på dispensasjon fra arbeidsmiljøloven, som arbeidsgiver ønsker.
- Inspektørene jobber i praksis gratis overtid, og det under svært uforutsigbare forhold og på ugunstige tidspunkter. Arbeidsgiver appellerer til yrkesstoltheten og forventer at vi bruker fritiden vår til dette, sier Larsen.
Må rydde opp.
Direktoratet har nylig nedsatt ei partsammensatt arbeidsgruppe som skal se på problemstillingene. Men hovedproblemet – hvordan Hovedtariffavtalen skal tolkes, er NTL og arbeidsgiver uenige om. Derfor ønsker ikke NTL å sitte i gruppa.
– Vi ønsker å diskutere kompensasjon for ubekvem arbeidstid, og for en uforutsigbar arbeidssituasjon. Vi mener at reisetid skal ses på som arbeidstid. Vi er ansatt for å kjøre. Det er ikke det samme som å reise til et møte, sier Larsen.
Nå er tålmodigheten slutt. Larsen har gått til forbundet med saken, og de har framlagt saken sin overfor Fiskeri- og kystdepartementet.
NTL-sekretær Berit Hobber sier til Tjenestemannsbladet at det kan se ut som inspektørene jobber ulovlig i forhold til arbeidsmiljøloven når det gjelder arbeidstid.
– Dette må vi få ryddet opp i, sier hun i en kommentar.
Skal avspasere.
– Om ansatte er pålagt å jobbe på kveldstid, så skal de selvsagt ha betalt, sier sjefen for personalseksjonen i direktoratet, Ingeborg Aasbø.
Hun stiller spørsmål ved om ansatte er pålagt å jobbe på kvelden, eller om de gjør det av egen fri vilje.
– Ved reise for å kontrollere et mottak, skal man primært avspasere. Vi følger Hovedtariffavtalen for reiser innenlands, sier Aasbø.
– Men man kan sekundært få betalt, legger hun til.
Hun framholder også at om folk er på arbeid etter ordinær arbeidstid, skal de ha overtidsbetalt, eller utbetaling av overtidstillegget og avspasering.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin