JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Får ikke overtidsbetalt

Fiskeridirektoratets inspektører kontrollerer fiskemottak langs hele kysten. Det innebærer mye reising og lange dager. Men betalt for å kjøre utenom vanlig arbeidstid, får de ikke. Kun avspasering.

anne.grete@lomedia.no

Inspektørene får heller ikke betalt for forberedelsesarbeid på kveldstid.

– Vi krever at direktoratet anerkjenner forberedelser og transport som arbeidstid, og kompenserer inspektørene for arbeidet de gjør, sier Bjørnar Strøm Larsen, leder av NTLs forening i Fiskeridirektoratet.

Mye reising.

Larsen framhever at inspektørene er ansatt for å kontrollere fikemottak langs hele kysten. Det innebærer mye reising og lange dager.

– Vi sitter i bilen for arbeidsgiver, men arbeidsgiver hevder at kjøringen ikke er arbeidstid, kun reisetid. De argumenterer med at vi ikke er tilgjengelige når vi sitter i bilen.

Derfor får vi kun avspasering, sier Larsen.

Han gir et reelt eksempel:

– En inspektør kjørte ti timer tur/retur for å kontrollere et fiskemottak på en lørdag. Kontrollen tok to timer. Han fikk bare betalt for de to timene. Resten av timene fikk han kun avspasering for.

Lange dager.

Larsen forteller at om mottaket ligger langt unna hjemstedet, må inspektøren sette seg i bilen ved fire-femtiden om morningen for å nå fram i tide. Hvor lang tid kontrollen tar vet de ikke på forhånd. Ofte er de ikke hjemme før kl 20 på kvelden. Men betalt for jobben får de ikke.

– Det forventes av oss at vi skal jobbe gratis, sier Larsen.

Ettersom kjøretiden ikke regnes som arbeidstid blir det også umulig å håndheve kravene til hviletid. I forbindelse med kontrollene kan hviletiden være så kort som fire timer.

Flere inspektører har om lag 700 timer til gode etter kontrollarbeid. Dette er tid de i praksis ikke har anledning til å ta ut.

Kveldsjobb.

En fiskerikontroll starter ofte med forberedelsesarbeid kvelden i forveien. Mange ganger blir det ikke avgjort før etter kl 22 hvor og når kontrollen skal finne sted. De må også være tilgjengelig på telefon. Kompensasjon for dette arbeidet får de heller ikke.

Etter gjentatte ganger forgjeves å ha tatt problemstillingen opp med arbeidsgiver, har flere av de NTL-organiserte inspektørene nektet å skrive under på dispensasjon fra arbeidsmiljøloven, som arbeidsgiver ønsker.

- Inspektørene jobber i praksis gratis overtid, og det under svært uforutsigbare forhold og på ugunstige tidspunkter. Arbeidsgiver appellerer til yrkesstoltheten og forventer at vi bruker fritiden vår til dette, sier Larsen.

Må rydde opp.

Direktoratet har nylig nedsatt ei partsammensatt arbeidsgruppe som skal se på problemstillingene. Men hovedproblemet – hvordan Hovedtariffavtalen skal tolkes, er NTL og arbeidsgiver uenige om. Derfor ønsker ikke NTL å sitte i gruppa.

– Vi ønsker å diskutere kompensasjon for ubekvem arbeidstid, og for en uforutsigbar arbeidssituasjon. Vi mener at reisetid skal ses på som arbeidstid. Vi er ansatt for å kjøre. Det er ikke det samme som å reise til et møte, sier Larsen.

Nå er tålmodigheten slutt. Larsen har gått til forbundet med saken, og de har framlagt saken sin overfor Fiskeri- og kystdepartementet.

NTL-sekretær Berit Hobber sier til Tjenestemannsbladet at det kan se ut som inspektørene jobber ulovlig i forhold til arbeidsmiljøloven når det gjelder arbeidstid.

– Dette må vi få ryddet opp i, sier hun i en kommentar.

Skal avspasere.

– Om ansatte er pålagt å jobbe på kveldstid, så skal de selvsagt ha betalt, sier sjefen for personalseksjonen i direktoratet, Ingeborg Aasbø.

Hun stiller spørsmål ved om ansatte er pålagt å jobbe på kvelden, eller om de gjør det av egen fri vilje.

– Ved reise for å kontrollere et mottak, skal man primært avspasere. Vi følger Hovedtariffavtalen for reiser innenlands, sier Aasbø.

– Men man kan sekundært få betalt, legger hun til.

Hun framholder også at om folk er på arbeid etter ordinær arbeidstid, skal de ha overtidsbetalt, eller utbetaling av overtidstillegget og avspasering.

Annonse

Flere saker

Annonse