JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Med "Highball" til Boston

Ønsker du å reise i amerikansk historie eller ta tempen på dagens USA, er det smart å hoppe på et tog. Vi slo følge med konduktør David M. French, også kalt ”Highball” fra New York City til Boston, en viktig by i amerikansk historie.


11.12.2009
10:41
16.12.2013 12:06

nina.hanssen@lomedia.no

– Tickets!

Et smørblidt fjes, som ved første øyekast kan minne om en Ivo Caprino-dukke, titter fram bak seteryggen vår.

Vi har akkurat bordet det moderne Amtraktoget fra Penn stasjon i New York, verdens kulturby ”The big Apple”, med kurs for Boston, byen som blant annet er kjent fra historiebøkene om Boston Teaparty.

Pjolter

– Bare kall meg ”Highball”. Det er mitt epost-navn, sier han og gir oss visittkortet.

– Det er jo er et skikkelig jernbanenavn. ”Highball” var nemlig et gammelt jernbanesignal som indikerte full fart fremover, forteller han.

De gamle konduktørene brukte en stang med en ball. Når ballen ble satt på toppen av det hele, ble det kalt en høyball, og toget kunne kjøre.

– Vi bruker jo fortsatt ordet ”highball”, men stangen og ballen er nå en del av historien, forteller han ivrig.

Hvis man oversetter det til norsk, blir det ”pjolter”.

– Spør man vanlige amerikanere om hva highball er, tenker de nok også først og fremst på brennevin av vann og whisky, smiler mr Highball, som egentlig heter David French.

Utenfor ser vi Manhattan skyline forsvinne, men innenfor har vi en engasjert, nysgjerrig konduktør, som vil vite mest mulig om Norge.

Han spør om togsettene, hastighet og hvor mange jernbanefolk som er fagorganisert, mens han klipper billettene våre.

Fagforeningskamp

Konduktør French er nestleder i sin lokale forening i United Transportation Union (Utu), et forbund innenfor The American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations (AFL-CIO), med hovedkontor i Cleveland, Ohio.

De sentrale tillitsvalgte i forbundet driver i disse dager med forhandlinger for å få på plass en god kollektivavtale for å bedre lønns- og arbeidsvilkår for jernbaneansatte.

French er spent på utfallet, men tror en slik avtale vil være bra for både arbeidsgiverne og de ansatte.

– Fagforeningene har i dag begrenset mulighet til å protestere mot endringer fra eiersiden, så forbundet stiller en del nye krav og ønsker å få på plass såkalte National Rail Contract. Får vi til dette, vil det sikre mer stabilitet for arbeidsgiverne, samtidig som det vil sikre oss en mer rettferdig lønn og arbeidsforhold, forteller han.

Amtrak er det største togselskapet i landet og dekker et stort rutenett med tog nord-syd på øst- og vest-kyst i tillegg til togruter over hele USA fra Florida til California, fra New York og Washington til Chicago og derfra vestover over Rocky Mountains i statene helt nord til Seatlle eller over Rocky Mountains via Denver og Salt Lake City til San Francisco.

Skattekamp

Men vi er på vei til Boston. Til stedet der kolonistene protesterte mot den britiske kolonimaktas skatter på te ved å kaste hundrevis av tekasser i vannet.

I guideboka har vi lest at det er mulig å følge frihetsstien, Bostons freedom trail, gjennom byen og få smakebiter fra historien.

Og man kan besøke det eldgamle restaurerte krigsskipet USS Constitiution, også kalt Old Ironside etter at det overlevde 44 slag mot engelskmennene i 1812-krigen.

Det er litt i underkant av fire timer med toget fra New York til Boson. Vi er på vei fra New Yorktil Boston i Massachusetts.

Les om tepatriotene her

Valgkamp på tog

På turen har vi også tatt med lesestoff. Blant annet professor Ole Moens siste bok om USA ”Annerledeslandet i en ny tid”.

Her trekker han frem en spennende fortelling om hvordan en amerikansk valgkamp på jernbanen preger politikkens ord og uttrykk i dag.

Det er historien om Lyndon B. Johnsen, som ble kastet inn i presidentembedet etter John f Kennnedys tragiske død i 1963. Han drev valgkamp i 1964 på jernbanen i togsettet Lady Bird Special, oppkalt etter førstedamen.

Ole Moen skriver at det er fra denne kampanjen man har hentet ord og uttrykk som fortsatt blir brukt.

For eksempel refereres fremdeles et politisk partiprogram til som ”a platform”, og en programpost kalles ”a plank”, et partis liste av nominerte kandidater heter ”a ticket” og det å slutte seg til den kandidaten eller kampsak som er mest populær, betegnes som ”jumping on a bandwagon”.

Dessuten er det sånn at kandidatene i USA ikke stiller til valg, men de ”runs for office”.

Teselskaper

Nå vet jeg ikke om Barack Obama brukte toget for å vinne presidentvalget i 2008, men det sies i alle fall at det var landsmøtetalen til Demokratene som Obama holdt i Boston i 2004, som gjorde det mulig for ham å vinne fire år etterpå.

Men også hans ivrigste politiske motstandere i dag henter også sin inspirasjon fra Boston. Nærmere bestemt fra det historiske ”teselskapet” i Boston som fant sted i 16.desember 1773 og er en viktig del av amerikansk historie.

Den største frykten til dagens teselskaper som er erkekonservative, er sterk statlig inngripen i helsesystemet med den nye reformen, og de er ihuga motstandere av skatter og avgifter.

Opp med dampen

Toget setter opp farten, og vi noterer korte stopp ved stasjonene New Rochelle, Brigdeport og New Haven før vi snart befinner oss på den amerikanske landsbygda.

Nå åpner landskapet seg, og vi ser små innsjøer, båter, små og store hus, skog og mange vakre bruer.

Det er som å se på en film. Bare popcorn mangler. Men da vi stanser på Kingston stasjon, må vi gni oss i øynene.

For jammen er det ikke et gigantisk maleri av arbeidere som dekker flere vegger på en hel låve bare noen meter fra stasjonen? Det er et fantastisk kunstverk, og her er det bare å fyre løs fra kamera-avtrekkeren .

Etter den hastige, men intense kunstopplevelsen, er det på tide med en kaffes.

Livet går sin gang

En travel togvert skjenker kaffe, og vi finner et bord med panoramautsikt.

En spebygd, eldre dame med spaserstokk halvsover ved et bord. Til slutt gir hun opp den lunkne tekoppen og legger hodet forsiktig mot bordplaten. Hun sover godt, mens toget suser av gårde i over 100 km i timen.

Kafeverten er mest opptatt av å prate i mobilen, men tar seg tid til å servere den lille familien som har bestilt hamburgere og brus.

En liten jente hopper entusiastisk opp og ned ved siden av sine foreldre. Hun tar en bit av burgeren, men få sekunder etterpå klistrer hun hodet mot ruta for å se mer av landsskapet som suser forbi. Øynene glitrer, og det er tydelig en svært fornøyd Amtrack-passasjer.

Frihetens vugge

I det vi nærmer oss havnebyen Boston, er ”Highball” tilbake.

– Håper dere får sett litt av Amerika. Hva har dere forresten tenkt å se i Boston? Spør han, og blir overrasket over at vi ønsker å besøke byen for å lære om amerikansk frihetskamp og ikke minst Boston Teaparty

– Dere bør også få med Faneuil Hall Markedplace. Der ligger bygningen som på folkemunne kalles frihetens vugge, ”The craddle of liberty”. Det var jo her de revolusjonære fra uavhengighetsbevegelsen hadde sine politiske møter, forteller han mens han ønsker oss velkommen til Boston, men sier vi bør velge South Station fremfor Back Bay Station. Allerede på perrongen kjenner vi den friske, kalde vinden, men da Highball kommer smilende for å ta farvel, varmer det.

Mayflower

Guiden i Bostons turistinformasjon ønsker oss velkommen og forteller at det var hit de første europeerne fra skipet Mayflower kom. Men Boston Teaparty-museet finnes ikke lenger.

– Lynet traff Constitution i fjor. Det brant og sank. Det er historie nå. Se framover, sier han.

Noen hundre meter unna stasjonen finner vi stedet der skipet en gang lå.

Altså klarte ikke Bostons Teaparty museum å holde seg flytende lenger. Noen måneder før Barack Obama ble valgt til president, sank restene av skatteopprørerne. Kanskje noe de moderne konservative teselskapene bør ta som et tegn?

United Transportation Union (Utu) er et forbund i AFL-CIO med hovedkontor i Cleveland, Ohio.

De er et bredt transportforbund med rundt 125.000 aktive og pensjonerte jernbane-, buss og andre transportarbeidere i USA og Canada.

11.12.2009
10:41
16.12.2013 12:06

United Transportation Union (Utu) er et forbund i AFL-CIO med hovedkontor i Cleveland, Ohio.

De er et bredt transportforbund med rundt 125.000 aktive og pensjonerte jernbane-, buss og andre transportarbeidere i USA og Canada.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker