JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt veibibliotek åpnet

Landets tredje transportarbeiderbibliotek ble åpnet på Tiur’n kro i Østerdals-kommunen Stor-Elvdal i går kveld. Ordfører Sigmund Vestad klippet snora og gode kulturkrefter underholdt.

vegard.holm@lomedia.no

Østerdalen og riksvei 3 har en stor andel av tungtransporten mellom sør og nord i landet, og Transportarbeiderforbundets bransjeråd valgte seg Tiur'n Kro som stedet for dalens veibibliotek.

Leder Magne Mathiassen i Hedmark Transportarbeiderforening er glad for at fylket nå har fått sitt transportarbeiderbibliotek.

– Dette betyr at tilbudet til sjåførene som ferdes gjennom Østerdalen er blitt bedre, sier Mathiassen.

Mange vogntog og trailere

Han forteller at det hvert eneste døgn går om lag 400 vogntog/trailere gjennom Østerdalen. Det forteller hvor viktig riksvei 3 er for transporten mellom hovedstaden og Trondheim.

– Hvorfor Tiur’n?

– Kommunen der oppe tente på ideen veldig fort, og de som driver Tiur’n kro gjorde det samme. Dessuten er det god plass både til trailerparkering ute og til et transportarbeiderbibliotek inne, sier Magne Mathiassen.

Bare lydbøker – ennå

I denne omgang får yrkessjåførene tilbud om å låne lydbøker, men biblioteket, som har fått et eget stort rom vil også ha hvilestoler med lytteplasser og tidskrifter. Etter hvert er planen å kunne utvide også med vanlige bøker.

Mathiassen håper opprettelsen av veibiblioteket vil føre til fortgang i prosjektet med en skikkelig truckstopp og døgnhvileplass for yrkessjåførene i Østerdalen.

Lokale støttespillere

Til innkjøp av lydbøker og annet som hører et transportarbeiderbibliotek til er det bevilget 75 000 kroner fra ABM Utvikling (Direktoratet for Arkiv, Bibliotek og Museer). Dessverre følger ingen driftsmidler med disse investeringsmidlene.

Derfor har så langt fire organisasjoner lagt til 10 000 kroner hver for å komme i gang med biblioteket. De fire er Hedmark Fylkesbibliotek, Norges Lastebileier-Forbunds avdeling i Hedmark og Oppland, Hedmark transportarbeiderforening og distriktskontoret til LO i Hedmark.

Sterke kulturkrefter

Den formelle åpningen av veibiblioteket 5. januar ble gjort av ordfører Sigmund Vestad i Stor-Elvdal Kommune der Tiur’n ligger. Denne viktige kulturpolitiske begivenheten ble også markert med gode kulturkrefter fra både nabolandet Sverige og nabokommunen Rendalen.

Musiker og sanger Guren Hagen fra nabokommunen Rendalen bidro med egne og andres sanger på ekte rendalsdialekt. Guren fikk forøvrig Hedmark Fylkes kulturpris for 2009.

I tillegg var langtransportsjåfør og forfatter David Ericsson hentet inn fra Sverige. Han fortalte om sitt forfatterskap og veibibliotekenes betydning i Sverige. Ericsson har vært en drivkraft for å få i gang de svenske veibibliotekene. Hans bøker er fra langtransportmiljøet i Sverige og langs de store trafikkårene i Europa, og tar opp høyaktuelle problemstillinger for yrkessjåførene. Ericsson fikk svensk LOs kulturpris i 2008. Bøkene hans er foreløpig ikke oversatt til norsk.

Under press i Sverige

De svenske veibibliotekene er nå under press. Transportarbeiderforbundet og staten har til nå delt på utgiftene til de ti veibibliotekene. Nå vil den konservative regjeringa i Sverige ta bort sin del av støtten.

Les mer om kampen for å redde de svenske veibibliotekene på nettstedet til Svensk Transportarbeiderforbund.

David Ericsson sier i en kommentar til Transportarbeideren på nett at han er svært bekymret for de svenske veibibliotekenes framtid.

Driftsmidler må på plass

Veibiblioteket som nå er åpnet på Tiur’n kro i Østerdalen er det tredje – og foreløpig siste - i rekken her i landet. Dagens system sikrer ingen driftsmidler for prosjektene, noe som gjør det svært vanskelig for små folkebibliotek å ta ansvar for å drive veibibliotekene.

Det finnes ikke midler til drift utover prosjektperioden, og selv i prosjektperioden må den lokale bibliotekaren ta fritida til hjelp for å få prosjektet i havn. Fylkesbibliotekene og de lokale transportarbeiderforeningene har så langt bidratt, for å unngå at bibliotekarene må jobbe gratis.

Forbundssekretær Geir Kvam, som er ansvarlig for dette arbeidet i Transportarbeiderforbundet, vil derfor ikke gå i gang med flere transportarbeiderbibliotek før driftsmidler er på plass.

Norsk Bibliotekforening (NBF) har også tatt tak i denne saken. NBF mener, som Transportarbeiderforbundet, at Kulturdepartementet må på banen for å sikre driftsmidler til dette viktige kulturtiltaket. Også ABM Utvikling jobber med denne saken, og det er håp om å komme fram til en løsning.

På Facebook

Transportarbeiderbibliotekene i Norge har eget treffsted på Facebook. Etter få dager er tilhengerskaren blitt 140, og er stadig voksende.

Annonse
Annonse