JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utflaggingen fortsetter

Rederiet Teekay flagger ut ytterligere to bøyelastere, Sjømannsforbundet advarer rederiet mot å forsøke seg på sosial dumping.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Det kanadisk-eide rederiet har tidligere flagget ut flere av sine norskregistrerte skip og erstattet norske sjøfolk med billigere utenlandsk arbeidskraft.

Leder i Norsk Sjømannsforbund, Jacqueline Smith, er svært skuffet over at rederiet fortsetter utflaggingen. Og hun kommer med klar advarsel til rederiet:

– Dersom fartøyene er tiltenkt å oppdrag på norsk sektor, vil forbundet anse dette som sosial dumping, sier Smith.

– Vi er villige til å bruke alle lovlige midler for å hindre dette i norsk territorial farvann og på norsk sokkel, sier hun.

Politisk etterspill

Etter Teekay sin utflagging i fjor, varslet myndighetene at aktørene må påregne at det vil komme krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på sokkelen.

– Dette betyr at fartøyene etter hvert ikke lenger kan brukes mellom installasjonene på norsk sokkel uten at det er arbeidsvilkår på norsk nivå om bord. Vi vil sammen med LO holde press på regjeringen for at dette skal gjennomføres, understreker Smith.

Global virkning

Hun varsler samtidig at Sjømannsforbundet vil passe på at det er gyldige tariffavtaler for de utenlandske sjøfolkene som skal overta for de norske sjøfolkene som nå vil bli satt på land.

– Dersom det ikke er gyldige tariffavtaler for de ansatte, vil vi benytte både våre nasjonale og internasjonale forbindelser til å gjennomføre alle typer lovlige aksjoner mot fartøyene, uten å vente på norske myndigheter. Dette kan også ramme fartøyene om de går til andre deler av verden, påpeker Jacqueline Smith.

20-25 må gå

Hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbundi Teekay, Jan Lundgren, sier oppsigelsene av de norske sjøfolkene vil følge samme mal som i fjor.

– Man må regne med omrokkeringer i forhold til de skipene man jobber på i dag, siden ansiennitet vil bli fulgt slik som sist. Det betyr at de som har jobbet kortest i rederiet vil bli de første som må gå, sier Lundgren.

Han anslår at det vil bli mellom 20 og 25 norske sjøfolk som det ikke lenger vil være bruk for i Teekay.

– De to båtene vil bli flagget ut i slutten av januar og begynnelsen av februar, men vi har fått gjennomslag for at de som mister jobben, er de første som blir spurt om rederiet trenger vikarer, sier Lundgren.

Vanskelig

Han er likevel usikker på hvor lett det vil bli for rederiet å hente inn oppsagte sjøfolk som vikarer igjen.

– Mange har Teekay langt oppi halsen etter at så mange båter er blitt flagget ut. På den siste turen jeg var ute, var det to helt ferske vikarer, så det er tydelig at de må langt ned på lista for å finne folk allerede, avslutter Jan Lundgren.

I fjor varslet Teekay at de ville flagge ut alle sine ni norskflaggede bøyelastere.

Stort press fra LO og de tre sjømannsorganisasjonene gjorde at rederiet beholdt fire under norsk flagg. Fem ble flagget ut og omkring 100 norske sjøfolk ble erstattet med fillipinere.

Nå skal to nye skip, «Navion Europa» og «Navion Norvegia», flagges ut. Dermed er det kun «Stena Alexita» og «Stena Sirita» som fremdeles vil seile under norsk flagg.

Etter fjorårets utflagging varslet regjeringen at det vil komme en forskrift som pålegger rederiene å følge norske lønns- og arbeidsvilkår ved oppdrag på norsk sokkel. Forskriften er ennå ikke trådt i kraft.

Annonse
Annonse

I fjor varslet Teekay at de ville flagge ut alle sine ni norskflaggede bøyelastere.

Stort press fra LO og de tre sjømannsorganisasjonene gjorde at rederiet beholdt fire under norsk flagg. Fem ble flagget ut og omkring 100 norske sjøfolk ble erstattet med fillipinere.

Nå skal to nye skip, «Navion Europa» og «Navion Norvegia», flagges ut. Dermed er det kun «Stena Alexita» og «Stena Sirita» som fremdeles vil seile under norsk flagg.

Etter fjorårets utflagging varslet regjeringen at det vil komme en forskrift som pålegger rederiene å følge norske lønns- og arbeidsvilkår ved oppdrag på norsk sokkel. Forskriften er ennå ikke trådt i kraft.