Vedlikehold vil kreve mange år
– Det er politikerne som har skylda for at kjøreledninger faller ned og togene står. Det er både lederen og forbundsstyremedlem i Jernbaneforbundet samstemte om.
Leder Kjell Atle Brunborg i Jernbaneforbundet og forbundsstyremedlem Tor Egil Pålerud er like fortvilet som frosne passasjerer på Kambo eller andre stasjoner over situasjonen. Istedenfor å skyte konduktørene og skjelle ut øvrige ansatte i NSB og Jernbaneverket, bør skytset rettes mot politikerne, mener de.
– Hovedansvaret ligger hos politikerne. Bevilgninger som monner til vedlikehold kom med nåværende regjering, men det er umulig å innhente etterslepet over natta, fastslår Kjell Atle Brunborg og tilføyer i samme åndedrag:
Fingra av fatet, Sigbjørn!
– Finansminister Sigbjørn Johansen varslet kutt i alle budsjetter. Han kan bare våge å redusere midlene til vedlikehold og endre forutsetningene i Norsk Transportplan.
– Passasjerene vil merke resultatene hvis Stortinget følger opp Nasjonal Transportplan. Uten bevilgningene over de siste statsbudsjettene, hadde forholdene vært langt vanskeligere. Ingen skal forvente at vi skal ta igjen forsømt vedlikehold gjennom 20-30 år i løpet av noen uker, sier forbundsstyremedlem Tor Egil Pålerud.
Gamle anlegg
Tor Egil Pålerud tilhører banegutta, altså dem som blant annet må rykke ut når kjøreledningen faller ned, noe som har skjedd ofte i i de siste ukene.
– Hvorfor det, egentlig?
– Hovedårsaken er de siste ukenes ekstreme kulde kombinert med gamle anlegg og manglende vedlikehold også av togene, som pantografen, den som forbinder lokomotivet med kjøreledningen. Vi har et kjempeetterslep i vedlikehold, som vi ikke makter å ta igjen i løpet av dager eller uker. Dette vil ta tid, det er snakk om år selv om midlene til vedlikehold nå er på plass, svarer Tor Egil Pålerud.
Halvparten har sluttet
– Hva med de menneskelige ressursene?
– Etter at NSB ble splittet i to virksomheter i 1996 har halvparten av de ansatte innenfor bane, elektro og signal sluttet. Antall øvrig ansatte er redusert, det ser vi blant annet på alle ubemannede stasjonene. Samtidig kan vi ikke ensidig skylde på manglende vedlikehold. Verken Jernbaneverket eller NSB kan fritas for manglende beredskap, fastslår Tor Egil Pålerud.
Økt beredskap
– Vi har hatt møter med konsernledelsen i både Jernbaneverket og NSB for å finne løsninger på de aktuelle problemer, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.
– Selv om det er bevilget mye penger, må det iverksettes tiltak mens vedlikeholdet finner sted. Jernbaneforbundet krever bedre beredskap ved kuldeperioder. Den kuldeperioden vi nå har vært gjennom, viser at den ikke har vært god nok. Også NSBs verksteder må settes i stand til å rette alle feil på lokomotiver og vogner fortløpende, og jernbanen må ha fokus både på elektro og skinnegang før kuldeperioder settes inn. Vårt inntrykk er at mange feil kunne ha vært unngått dersom beredskapen hadde vært bedre, fastslår Kjell Atle Brunborg.
– Mer penger og vedlikeholdsarbeid gjennom år tiner ikke akkurat ventende passasjerer på stengte stasjon?
– Også vi ansatte beklager vanskelighetene for passasjerene. NSB kom riktignok sent i gang med å sette inn busser, men også her er beredskapen økt. Nå er bussene på stasjonen i forkant.
Blir skjelt ut
– Hvordan har all stans i togtrafikken påvirket arbeidsmiljøet?
– En del konduktører har følt situasjonen vanskelig. Både konduktører og salgspersonalet blir skjelt ut av frustrerte passasjerer. I noen tilfeller har det vært nødvendig å be Securitas om assistanse.
– Slår dette ut på fraværsstatistikken?
– Ansatte stiller på jobb selv om mange nok kvier seg når de hører om kjøreledninger som har falt ned og tog som ikke kommer. Ifølge fersk rapport fra NSB har sjukefraværet ikke økt de siste ukene til tross for alle vanskelighetene. Ansatte i vår etat er utrolig lojale, sier Kjell Atle Brunborg.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin