JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vedlikehold vil kreve mange år

– Det er politikerne som har skylda for at kjøreledninger faller ned og togene står. Det er både lederen og forbundsstyremedlem i Jernbaneforbundet samstemte om.

Leder Kjell Atle Brunborg i Jernbaneforbundet og forbundsstyremedlem Tor Egil Pålerud er like fortvilet som frosne passasjerer på Kambo eller andre stasjoner over situasjonen. Istedenfor å skyte konduktørene og skjelle ut øvrige ansatte i NSB og Jernbaneverket, bør skytset rettes mot politikerne, mener de.

– Hovedansvaret ligger hos politikerne. Bevilgninger som monner til vedlikehold kom med nåværende regjering, men det er umulig å innhente etterslepet over natta, fastslår Kjell Atle Brunborg og tilføyer i samme åndedrag:

Fingra av fatet, Sigbjørn!

– Finansminister Sigbjørn Johansen varslet kutt i alle budsjetter. Han kan bare våge å redusere midlene til vedlikehold og endre forutsetningene i Norsk Transportplan.

– Passasjerene vil merke resultatene hvis Stortinget følger opp Nasjonal Transportplan. Uten bevilgningene over de siste statsbudsjettene, hadde forholdene vært langt vanskeligere. Ingen skal forvente at vi skal ta igjen forsømt vedlikehold gjennom 20-30 år i løpet av noen uker, sier forbundsstyremedlem Tor Egil Pålerud.

Gamle anlegg

Tor Egil Pålerud tilhører banegutta, altså dem som blant annet må rykke ut når kjøreledningen faller ned, noe som har skjedd ofte i i de siste ukene.

– Hvorfor det, egentlig?

– Hovedårsaken er de siste ukenes ekstreme kulde kombinert med gamle anlegg og manglende vedlikehold også av togene, som pantografen, den som forbinder lokomotivet med kjøreledningen. Vi har et kjempeetterslep i vedlikehold, som vi ikke makter å ta igjen i løpet av dager eller uker. Dette vil ta tid, det er snakk om år selv om midlene til vedlikehold nå er på plass, svarer Tor Egil Pålerud.

Halvparten har sluttet

– Hva med de menneskelige ressursene?

– Etter at NSB ble splittet i to virksomheter i 1996 har halvparten av de ansatte innenfor bane, elektro og signal sluttet. Antall øvrig ansatte er redusert, det ser vi blant annet på alle ubemannede stasjonene. Samtidig kan vi ikke ensidig skylde på manglende vedlikehold. Verken Jernbaneverket eller NSB kan fritas for manglende beredskap, fastslår Tor Egil Pålerud.

Økt beredskap

– Vi har hatt møter med konsernledelsen i både Jernbaneverket og NSB for å finne løsninger på de aktuelle problemer, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

– Selv om det er bevilget mye penger, må det iverksettes tiltak mens vedlikeholdet finner sted. Jernbaneforbundet krever bedre beredskap ved kuldeperioder. Den kuldeperioden vi nå har vært gjennom, viser at den ikke har vært god nok. Også NSBs verksteder må settes i stand til å rette alle feil på lokomotiver og vogner fortløpende, og jernbanen må ha fokus både på elektro og skinnegang før kuldeperioder settes inn. Vårt inntrykk er at mange feil kunne ha vært unngått dersom beredskapen hadde vært bedre, fastslår Kjell Atle Brunborg.

– Mer penger og vedlikeholdsarbeid gjennom år tiner ikke akkurat ventende passasjerer på stengte stasjon?

– Også vi ansatte beklager vanskelighetene for passasjerene. NSB kom riktignok sent i gang med å sette inn busser, men også her er beredskapen økt. Nå er bussene på stasjonen i forkant.

Blir skjelt ut

– Hvordan har all stans i togtrafikken påvirket arbeidsmiljøet?

– En del konduktører har følt situasjonen vanskelig. Både konduktører og salgspersonalet blir skjelt ut av frustrerte passasjerer. I noen tilfeller har det vært nødvendig å be Securitas om assistanse.

– Slår dette ut på fraværsstatistikken?

– Ansatte stiller på jobb selv om mange nok kvier seg når de hører om kjøreledninger som har falt ned og tog som ikke kommer. Ifølge fersk rapport fra NSB har sjukefraværet ikke økt de siste ukene til tross for alle vanskelighetene. Ansatte i vår etat er utrolig lojale, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse