JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lokale NAV-kontorer fratatt kompetanse

– Ressurser må tilbakeføres til lokalkontorene. Bare ved et slikt grep kan man nå intensjonen om en god brukerorientert front, fastslår 1. nestleder i Norsk Tjenestemannslag, Anita K. Solhaug.

anne.grete@lomedia.no

Solhaug fokuserte på arbeidsdelingen mellom de lokale NAV-kontorene og forvaltningsenhetene, under stortingshøringen om Riksrevisjonens knusende rapport over NAV 15.januar.

Undervurdert

NTL fastslår at de lokale NAV-kontorene ikke har fått den rollen de var tiltenkt ved innføring av reformen.

– Både omfang, mengde og kompleksitet ble undervurdert av politikerne, fastslår Solhaug.

Hun peker på at kompetanse og funksjoner ble flyttet fra de lokale kontorene og over til forvaltningsenhetene da de ble opprettet.

– Lokalkontorene må få tilført den kompetansen som mangler for å kunne yte brukerne den veiledning de har krav på, sier hun.

Solhaug sier også at det brukes altfor mye tid på å lete etter sakspapirer og finne fram til hvor kompetansen finnes i organisasjonen.

– Det er viktig for brukerne å få vite om alle papirer som må framskaffes for å kunne fatte riktig vedtak. Det vil korte ned saksbehandlingstiden og minske brukernes følelser av å være kasteballer, framholder hun.

Må prioritere

Jarle Berge, leder av NTL NAV, forteller om et spekter av stønadsområder.

– De ansatte sliter fordi de ikke synes de får gjort en god nok jobb fra brukerne.

– Saksbehandlerne må stå i spagaten. De klarer ikke å prioritere alle oppgavene på en gang, fortsetter han.

Berge sier at det må komme tydelige signaler fra ledelsen om hva som skal prioriteres.

Han er også klar på hva som må til for å få NAV på skinner:

– Det må ansettes flere folk ved de lokale kontorene, og kompetansen som finnes i etaten må ut til det enkelte kontor. De ansatte må få anledning til å gjøre en god jobb, fastslår han.

Annonse
Annonse