JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kampanje mot klesbransjen før OL

Selskaper som Nike, Puma og Adidas gjør fortsatt ikke nok for å sikre fabrikkarbeiderne anstendig lønn og arbeidsforhold, ifølge aktivister. Fram mot OL i Vancouver vil flere organisasjoner øke presset mot bransjen i håp om at den skjerper seg.

Også Den internasjonale olympiske komiteen (IOC) og andre idrettsorganisasjoner gjør altfor lite for å sikre at logoene deres blir brukt på utstyr som er produsert av arbeidere med grunnleggende rettigheter, mener generalsekretær Guy Ryder i IFS – Den internasjonale faglige organisasjonen.

IFS er én av fire organisasjoner som står bak kampanjen Play Fair, som ble lansert i forbindelse med OL i Beijing i 2008.

Står stille

Men halvannet år senere har lite skjedd, og en undersøkelse basert på svar fra selskapene selv, er nedslående lesning. Det kan se ut som om de knapt har løftet en finger for å bedre arbeidernes rettigheter siden forrige OL.

– Sportsklærarbeidere i hele verden forventes å jobbe overtid under intenst press, og likevel tjener de ofte mindre enn en dollar per dag, sier Jeroen Merk i Clean Clothes Campaign i en pressemelding fra IFS.

Ikke godkjent

Kampanjen kan følges på nettstedet www.clearingthehurdles.org.

Der kan man også lese hvordan selskapene selv svarer når de blir spurt om hva de har gjort for at arbeiderne blant annet skal ha mulighet til organisasjonsfrihet, kollektive forhandlinger og en anstendig lønn. Og ikke minst hvordan de skal slippe trusselen om at fabrikken kan bli lagt ned hvis de ikke jobber fort og effektivt nok.

Kun i få tilfeller har selskapenes svar blitt belønnet med et grønt godkjent-stempel.

I tillegg til IFS og Clean Clothes Campaign deltar International Textile, Garment and Leather Workers Federation og Maquila Solidarity network i kampanjen. De satser på å publisere en rekke videosnutter og informasjon om situasjonen inntil OL starter i slutten av februar.

Annonse
Annonse