JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Teekay flagger ut - igjen

Enda et skip som går på norsk sokkel, og som kontrolleres av rederiet Teekay, skal flagges ut, men nå setter Sjømannsforbundet hardt mot hardt.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Tirsdag ble det klart at Teekay Norge og ConocoPhillips Norge går sammen i et nytt selskap for å flagge ut nok et tankskip. DE/T ”Randgrid” skal fremdeles gå mellom Heidrun-feltet i Norskehavet og Mongstad, men norske sjøfolk skal byttes ut med billig utenlandsk arbeidskraft.

– Det er nok et eksempel på sosial dumping til sjøs, mener leder i Norsk Sjømannsforbund, Jacqueline Smith.

Hun har full støtte fra de to andre norske sjømannsorganisasjonene.

Tirsdag formiddag hadde de tre norske sjømannsorganisasjonene møte med representanter for ConocoPhillips Norge. Der kom meldingen om at DE/T ”Randgrid” skal overføres til et nytt selskap der Norsk Teekay AS vil være hovedaksjonær og stå for driftsansvaret og med ConocoPhillips Shipping Norge nr. 2 som i dag eier DE/T Randgrid som «passiv» eier.

- ConocoPhillips Norge fortalte at skipet skal flagges over til Bahamas og at de underordnede sjøfolka skal byttes ut med billigere utenlandske arbeidskraft, forteller Smith.

Det til tross for at selskapet understreket at dette er en avgjørelse som vil tas i det nye selskapet.

- Dette er etter vår mening et «spill for galleriet» ettersom ConocoPhillips Norge ønsker å diskutere oppsigelse med de tillitsvalgte allerede denne uken, påpeker forbundslederen.

Norsk tariffavtale

Skipet går blant annet mellom det norske Heidrun-feltet i Norskehavet og Mongstad i Hordaland, og forbundet vil stå knallhardt på at norske vilkår må gjelde.

- Sjømannsorganisasjonene er av den klare formening at dette er sosial dumping og vil derfor kreve at uansett flaggvalg skal fartøy som opererer på norsk sokkel ha norske lønns- og arbeidsvilkår hvis de skal dekkes av en godkjent tariffavtale, understreker Jacqueline Smith.

Det er en avtale som rederiet må forhandle seg fram til med Norsk Sjømannsforbund.

- Det er svært skuffende at det ene rederiet etter den andre ikke tar på alvor signalet som kom fra myndighetene etter utflagging av flere Teekay-fartøy i februar i fjor om at aktørene i næringen må påregne at også sokkelen vil bli omfattet av forskriften om arbeids- og oppholdstillatelse for utenlandske sjøfolk på utenlandsregistrerte skip. Nå må myndighetene komme på banen og sørge for at de signalene de gav i fjor blir raskest mulig fulgt opp ellers er den norske sjømannen en sagablott, sier Jacqueline Smith.

22 må gå

Per Lunde er hovedtillitsvalgt på DE/T Randgrid. Han deltok på møtet tirsdag. Det var ingen positiv opplevelse.

- De stod steilt på sine krav, sukker han.

Det allerede avklart at Lunde skal møte rederiet igjen, men noen mulighet for å redde de 22 underordnede stillingene om bord ser han ikke.

- På møtet vil vi måtte ta opp sluttpakker og andre ordninger som kurs og videreutdanning slik at sjøfolkene står bedre rustet når de blir satt på land, sier han.

ConocoPhillips Norge har allerede anslått april som tidspunkt for utflaggingen til fra norsk ordinært skipsregister til Bahamas, men noen oppsigelser har ikke sjøfolkene mottatt ennå.

- Jeg har ikke sett noe til det. I henhold til regelverket har sjøfolkene mellom en og tre måneders oppsigelse, forteller Lunde.

Han er redd det kan bli svært vanskelig å skaffe seg ny jobb til sjøs.

- Bransjen er helt i bånn, så da blir det problematisk, sier han stille.

Annonse
Annonse