Krever økt minstegaranti
Renholdere tjener under 80 % av gjennomsnittet for industriansatte. Nå krever både de, vekterne og transportarbeiderne en minstelønnsgaranti på 90 prosent av industrilønn. Minst!
stig.christensen@lomedia.no
– Vår garantibestemmelse må økes til 90 prosent av industrigjennomsnittet, sier hovedtillitsvalgt for renholderne i ISS, Eva Jensen.
I dag har de en minstegarantibestemmelse i tariffavtalen på 85 prosent, men også i forhold til det tallet sakker de etter i løpet av tariffperioden.
Lavlønte kvinner
I Arbeidsmandsforbundet er det tradisjonelt renholdene og vektere som ligger lavt. Ifølge en statistikk VG presenterte onsdag ligger renholderne på 79,5 prosent av verkstedarbeidernes lønn.
Eva Jensen påpeker at det er et klart flertall kvinner blant renholderne og at det er en klar sammenheng mellom lav lønn og kvinnedominerte bransjer. I fjor fikk renholderne i private bedrifter i Arbeidsmandsforbundet 2 kroner i generelt tillegg og lavlønnstillegg. 85-prosent regelen ga kr 3,28.
– Dette var på langt nær nok. Vi faller tilbake hvert år, sier Jensen. Hun mener garantitillegget må øke til 90 prosent og at man må ta med forventet lønnsglidning i industrien i regnestykket.
– På den måten kan vi hale innpå, noe som er helt nødvendig for at også vi skal kunne betale for de økte strøm- bensinutgiftene, mener Jensen.
Vanskelig i privat sektor
– Det er for tiden mye snakk om likelønnspott. Hvordan stiller det seg i privat sektor?
– Jeg mener at en likestillingspott ikke bare kan komme i statlig og kommunal sektor. Også vi i kvinnedominerte lavtlønte grupper i privat sektor må ha disse tilleggene. Men det er vanskelig å forstå hvordan det kan skje i privat sektor. Jeg har vanskelig for å tro at ISS får statlig støtte for å betale renholderne høyere lønn. Vi må ta ut dette i tarifforhandlingene, mener hun.
Kun sentralt for vekterne
Terje Mikkelsen, tillitsvalgt for vekterne i Securitas på flyplassene forteller at de går på normallønnsoverenskomst og dermed ikke har lokale lønnsforhandlinger. Det har man derimot i Fellesforbundet, som forhandler først og dermed setter rammer for de andre.
– Jeg er kritisk til denne modellen, som også setter rammer for oss. Men mens mange andre gjennomfører lokale forhandlinger i tillegg til de sentrale, har vi kun de sentrale å støtte oss på. Dermed blir vi hengende etter, sier Mikkelsen. Han viser til at garantibestemmelsen på 85 prosent gir dem noe hvert år, men at de ikke tar innpå gjennomsnittet.
Sakker bakut – Tvert om blir vi sakkende akterut i kroner og øre. I 2006 hadde vi vektere et krav om en minstegaranti på 95 prosent av industrigjennomsnittet. Det er ikke mer enn rett og rimelig at vi skal ha det, sier han.
Også forbundsleder Erna Hagensen i Arbeidsmandsforbundet verdsetter garantibestemmelsen.
– Den er viktig og gir utbetalinger hvert år. Likevel forrykkes ikke nivået, sier Hagensen.
Også forbundslederen skulle gjerne sett en bedre garantiavtale, for eksempel en økning til 90 prosent. Hun viser til at lokale forhandlinger mange steder gir vesentlige lønnsøkninger, noe som igjen fører til at sterke klubber rykker fra. Erna Hagensen ønsker seg derfor noe større fleksibilitet i de sentrale forhandlingene slik at lavlønnsgruppene skal kunne gjøre et reelt hopp oppover.
Mer til havnene
– Losse- og lastearbeiderne krever ei lønn tilsvarende 90 prosent av det industriarbeiderne tjener, sier Terje Samuelsen, leder for rundt 500 yrkesaktive medlemmer tilsluttet Transportarbeiderforbundet.
– Arbeidsgiverne kan ikke lenger avvise kravet med henvisning til at det er vanskelig å beregne hva som er snitt for industriarbeiderne og vår gruppe. Medlemmene i buss sto overfor samme problem ved forrige oppgjør, men det ble løst. Nå er det vår tur til å få tallene på bordet, sier Terje Samuelsen.
– Hva er egentlig lønna?
–Vi har en garantilønn på 272 000 kroner. Vi har ingen lokal forhandlingsrett. Årsaken til at årslønna i snitt ligger høyere, er at vi står til disposisjon døgnet rundt og i helgene. Vi er på plass når båtene kommer inn. Dermed kan enkelte tjene riktig bra, men med ubekvem arbeidstid.
Vanskelig rekruttering – Hvordan er rekrutteringen til yrket med en slik lønn og arbeidsvilkår?
– Den blir vanskeligere og vanskeligere fordi lønna er for dårlig også ut fra kravene om ulike sertifikater for å utføre jobben, som å kjøre truck eller føre kran om bord. Vi synes dette er trist fordi losse- og lastearbeiderne er stolte av den jobben de gjør, sier Terje Samuelsen.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard