JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Organiseringen av arbeidet i NAV skal gjennomgås

– Jeg vil lytte til alle involverte i NAV-reformen for å se hva som kan gjøres bedre, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm.

anne.grete@lomedia.no

Hun vil bruke tid sammen med ansatte og brukere, og varsler samtidig gjennomgang av arbeidsdelingen i NAV.

Én dør for brukene

– Den enkelte bruker skal kunne forvente rett ytelse til rett tid, og oppleve aktiv og helhetlig hjelp til sine problemer, skriver statsråden i en pressemelding.

Hun har mottatt flere bekymringsmeldinger om forholdet mellom NAV-kontorene og forvaltningsenhetene.

– Dette er en gjenganger i bekymringsmeldingene jeg har mottatt, sier hun.

Bjurstrøm peker på at det har vært en klar forutsetning for reformen at lokalkontorene skal kunne gi ”én dør” til alle tjenestene.

– Det er viktig for meg å få forsikringer om at organiseringen støtter opp under denne forutsetningen, framholder hun.

Grundig analyse

Bjurstrøm varsler derfor at hun vil ta initiativ til en grundig analyse av om dagens grensesnitt og arbeidsdeling mellom NAV-kontorene og forvaltningsenhetene er optimal i forhold til reformens intensjoner.

Analysen skal gjennomføres ved hjelp av eksterne krefter, og ha Stortingets forutsetninger om en brukernær forvaltning som utgangspunkt.

Den skal foreligge innen seks måneder.

Ser framover

Bjurstrøm understreker at hennes jobb er å se framover.

– Jeg er opptatt av å gjøre NAV bedre og det er viktig å få identifisert det som ikke er bra nok. Men jeg tar avstand fra påstander om at NAV er en skakkjørt reform, og at jeg overtar en organisasjon i krise, sier hun.

Hun påpeker at det er viktig å sortere mellom innkjøringsproblemer og problemer som er mer grunnleggende.

– Jeg vil bruke tid sammen med blant andre direktoratet, KS, representanter for brukere og ansatte for å se på eventuelle nødvendige justeringer, sier arbeidsministeren.

Ekstern utredning av kompetanse

Mange NAV-ansatte rapporterer om økt arbeidspress og behov for opplæring og kompetanse før de settes til nye oppgaver.

– Dersom ansatte blir satt til oppgaver de føler at de ikke mester, er dette alvorlig, sier Bjurstrøm.

Hun understreker at i et lengre perspektiv er det viktig at NAV, med sine 17 000 ansatte, ikke får problemer med å rekruttere nye og kompetente ansatte.

– Departementet har derfor tatt initiativ til en ekstern utredning om de langsiktige kompetanseutfordringene, sett i forhold til tilbudet som nå finnes innen høyere utdanning, sier statsråden.

Hun vil samarbeide med utdanningsministeren i dette arbeidet.

– Her forutsetter jeg også at de ansattes organisasjoner trekkes med, avslutter hun.

Annonse
Annonse