JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Verftene må snu Asia-trenden

Norske verft står ved et vendepunkt. Enten må de vinne store kontrakter for nybygg til offshore, eller det kan gå mot permitteringer og oppsigelser. I dag kommer bransjens egen rapport om hvordan de vil lykkes.
STORT: Leverandørindustrien må vinne nybyggskontrakter for å holde på kompetansen. Her fra Aibel i Haugesund.

STORT: Leverandørindustrien må vinne nybyggskontrakter for å holde på kompetansen. Her fra Aibel i Haugesund.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

eline.lonna@lomedia.no

Olje og gass er alfa og omega for norsk økonomi. Men også verkstedene på land, de som bygger og utvikler offshoreinstallasjonene er avgjørende for verdiskapningen – leverandørindustrien er den største fastlandsindustrien i dag. Derfor er norsk verftsnæring viktig for hele det norske samfunnet.

Denne uka kommer en rapport som foreslår tiltak for hvordan næringa skal manøvrere seg videre i et vanskelig farvann med internasjonal konkurranse.

– Rapporten viser at verdien av vår petroleumsvirksomhet er mer enn det vi greier å pumpe opp av bakken, og dreier seg like mye om vår kompetanse og evne til faktisk å utvinne den, sier forbundssekretær Jørn Eggum i Fellesforbundet. Han har deltatt i arbeidsgruppa som har utarbeidet rapporten.

Taper til Asia

Den siste tiden har norske verft tapt i konkurransen med utlandet om store nybyggkontrakter, noe som bekymrer både næringen og LO. Den ene kontrakten etter den andre for store nybygg har gått til utlandet, særlig til asiatiske verft, kontrakter verdt rundt 25 milliarder kroner. "Asia-syken" preger altså leverandørindustrien. Til sammen åtte store prosjekter er sendt ut av landet av de store oljeselskapene, med Statoil i spissen.

Tendensen kan altså gå i retning av at norske veft blir vedlikeholds- og sammenstillingsverft som ikke produserer komponentene selv. For bransjen er det nok et tegn på at det må tas tiltak, før kompetansen for nybygg forsvinner ut av landet.

Mindre nybygging gir negative ringvirkninger nedover i leverandørkjeden, selv om også norske underleverandører har mulighet til å vinne konkurransen om å levere komponenter også til utlandet. Uten større nybygg-prosjekter rammes hele næringskjeden, slår rapporten fast.

For de ansatte er utsiktene usikre. Dersom ikke norske verft langs kysten vinner kampen om de store kontraktene, er ikke veien lang til permitteringer og på sikt oppsigelser. Dermed vil verftene miste kompetanse som er bygget opp over lang tid, og igjen stå svakere neste gang de skal konkurrerere.

Produktiviteten

I KonKraft-rapporten slår partene fast at det er og blir kompetansen som er Norges sterkeste fortrinn i en rå, internasjonal konkurranse om byggekontraktene. Den største utfordringen er kostnadene, ifølge rapporten.

Derfor må produktiviteten til norske verft være i stand til å forsvare kostnadene.

– Oljeselskapene gir klare meldinger om at de har en utfordring med høye kostnader. Norske verft må ta dette på alvor om de skal vinne kontrakter på nybygging i Norge. Vi i arbeidsgruppen mener at norske verft kan være konkurransedyktige i tiden som kommer. Det er ikke for sent å gjøre noe, men bransjen må ta tak i utfordringene nå og styrke sin konkurranseevne. Konsekvensene om de ikke gjør det vil kunne bli store, og det er ganske alvorlig for hele norsk industri, sier lederen for utvalget bak rapporten, Liv Monica Stubholt fra Kværner til Stavanger Aftenblad.

KonKraft-rapporten peker på at den geografiske nærheten til sokkelen og det gode samarbeidet mellom de ulike leddene i produksjonen er viktige bidrag i å gjøre norske verft konkurransedyktige.

Et annet viktig punkt der norske verft må bli bedre er på standardisering. I dag skjer mye av produksjonen som skreddersøm for det enkelte prosjektet, og det er mye dyrere enn standardisert.

Skjebnetid

Neste år skal det avgjøres hvem som får byggingen av store deler til blant annet Johan Sverdrup-feltet 140 kilometer vest for Stavanger. Jørn Eggum i Fellesforbundet mener det er svært viktig hvordan det går med konkurransen om disse prosjektene.

– Oljedirektoratet presenterte for en tid tilbake en rapport som tilsynelatende konkluderte med at det ikke spiller noen rolle hvor plattformene bygges. Konkraft-rapporten konkluderer motsatt. Nå må vi sørge for at både næringen selv og myndighetene følger opp anbefalingene. Syretesten blir den forestående utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet, påpeker Eggum.

Norsk modell

Leverandørindustrien framhever den norske modellen som en av de viktigste suksessfaktoren for næringen. Det er kort vei mellom beslutninstakerne, samspillet er tett og alle kan komme med ideer og forslag. "Av og til kommer det en krise. Da bretter alle gode krefter opp ermene i en dugnadsinnsats", står det i rapporten.

Arbeidsgruppa slår fast at denne positive evnen til samarbeid er et konkurransefortrinn som er aller sterkest i bedrifter med høy grad av fast ansatte. Det samme er leverandørinsdustriens viktige rolle som lærebedrifter, med store lærlingkull som kvalifiserer seg hvert år.

For LO og Fellesforbundet er det positivt at hele gruppa stiller seg bak denne konklusjonen.

Annonse
Annonse