JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny omorganisering i Avinor

Avinor står på nytt foran en stor omorganisering. Men denne gangen ser det ut til å gå greiere enn ved forrige korsvei. Nå har de en ledelse som spiller på lag med de ansatte.

anne.grete@lomedia.no

Jostein Kleven, som leder NTL-medlemmene ved Avinor, sier at både de tillitsvalgte og ledelsen er enige om at de ikke driver virksomheten optimalt.

– Både utviklingen i den internasjonale luftfarten og nye regler i EU vil påvirke luftfarten, noe som påvirker flysikringsdivisjonen i første runde, sier han.

Kan bli bedre

. Selskapet har en god stund jobbet med organisasjonsutvikling og resultatforbedringer. Her har fagforeningene vært representert.

– I resultatforbedringsprogrammet har vi sett på rammevilkårene. Hva kan vi bli bedre på? Dette er noe helt annet enn det tidligere ”Take Off-05”-programmet. Her er det ikke snakk om nedskjæringer, men forbedringer, sier Kleven.

Også i delprosjektgruppene sitter det tillitsvalgte. Disse gruppene skal jobbe fram det faglige grunnlaget for endringer som etter hvert skal gjennomføres.

– Vi i NTL ønsket å få ned antall divisjoner. Mulig til én. Da ville det blitt enklere å forholde seg både til personer, saker og faglige spørsmål, sier Kleven.

Resultatet ble to lufthavndivisjoner og opprettelse av kompetansesenter.

– Det kan vi leve med forutsatt at vi får modellen til å virke, opplyser han.

I dag er Avinor delt opp i fire divisjoner, pluss datterselskapet Oslo Lufthavn.

Stengte lufthavner

. 4. november besluttet styret å gjennomføre endringer i lufthavnmodellen.

Et av tiltakene er å se på effekten av å stenge mindre lufthavner i perioder av dagen da det ikke går fly.

– Folk skal fremdeles være på jobb, men kan, mens lufthavnen er stengt, gjøre den type arbeid som det ellers har vært brukt overtid for å få gjort, sier strategidirektør Jon Sjølander til internbladet Avinorpuls.

Han sier at dette kan få en direkte økonomisk konsekvens for en del ansatte, som har betydelige inntekter gjennom overtidsarbeid.

Totalt er det om lag 100 forskjellige tiltak som skal prøves ut.

Jobbgaranti

. Ingen vil miste jobben. Det er fastslått gjennom en jobbgaranti. Men de ansatte kan nok oppleve store omveltninger etter hvert. Foreløpig er man bare så vidt i startgropa.

– Jobbgarantien er viktig. Da er det enklere for alle å komme med forslag og ikke alltid forsvare det bestående, sier Kleven.

Han er fornøyd med å ha fått en ledelse som både lytter og hører. Men vedgår samtidig at det kan bli tøft når endringer skal iverksettes.

– En del tiltak kan nok bli vanskelig å gjennomføre, tror han.

Avinor har ansvar for å planlegge, videreutvikle og drive et samlet lufthavnnett i Norge.

Selskapet driver 46 lufthavner i Norge, derav 12 i samarbeid med Forsvaret. Virksomheten omfatter også kontrolltårn, kontrollsentraler og teknisk infrastruktur for flynavigasjon.

Avinor er organisert i én konsernstab og fire divisjoner. Pluss Oslo Lufthavn AS, som er et heleid datterselskap.

Avinor er ansvarlig for å opprettholde riktig sikkerhetsnivå ved alle flyplasser. De arbeider kontinuerlig for å begrense miljøskadelige utslipp.

1. januar 2003 ble Avinor opprettet som et heleid, statlig aksjeselskap.

Selskapet var tidligere forvaltningsbedriften Luftfartsverket.

KILDE: WWW.AVINOR.NO

Annonse

Flere saker

Annonse

Avinor har ansvar for å planlegge, videreutvikle og drive et samlet lufthavnnett i Norge.

Selskapet driver 46 lufthavner i Norge, derav 12 i samarbeid med Forsvaret. Virksomheten omfatter også kontrolltårn, kontrollsentraler og teknisk infrastruktur for flynavigasjon.

Avinor er organisert i én konsernstab og fire divisjoner. Pluss Oslo Lufthavn AS, som er et heleid datterselskap.

Avinor er ansvarlig for å opprettholde riktig sikkerhetsnivå ved alle flyplasser. De arbeider kontinuerlig for å begrense miljøskadelige utslipp.

1. januar 2003 ble Avinor opprettet som et heleid, statlig aksjeselskap.

Selskapet var tidligere forvaltningsbedriften Luftfartsverket.

KILDE: WWW.AVINOR.NO