JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU: 12 500 jernbanestillinger utradert i 2009

I 2009 forsvant 12 500 jernbanestillinger i 11 land. For hver tiende jobb som forsvinner etableres kun én ny. – Nok er nok, mener Den europeiske transportarbeiderføderasjonen.

oystein@lomedia.no

Mens klimaforhandlerne satt i København, demonstrerte cirka 1000 jernbaneansatte i Brussel mot oppsplitting, privatisering og nedbemanning.

Blant dem var tre fra Konduktørenes landsråd (KL).

EU-kommisjonen er opptatt av full konkurranse innen persontransport, etter at det alt er åpnet innenfor gods.

– Vi må forberede oss på dette. Det skal bare et regjeringsskifte til, så driver en rekke selskaper med persontrafikk også på norske skinner. Hvordan takler vi det? spør Audun Sør-Reime, leder i KL.

Omveltning

Nå er tillitsvalgte i landsrådene lønnet av bedriften, men hva skjer hvis ansatte blir spredt på flere arbeidsgivere, som i Sverige? Der konkurrerer SJ og Veolia om passasjerene mellom Stockholm og Gøteborg.

Med pris, reisetid og komfort lokker de til seg forskjellige målgrupper.

– Sverige er for tiden Europas største jernbanelaboratorium. Fra årsskiftet har regjeringen åpnet hele nettet for konkurranse på persontrafikken, sier Sør-Reime.

Sist høst ansatte SJ konduktører ved at søkerne måtte gjennom en tre minutters opptreden, såkalt audition.

– De som er aktuelle må selv betale for uniformen, og stille opp når arbeidsgiver ringer, forteller landsrådslederen.

Fagforeningen i SJ reagerte skarpt på metoden, og forlanger å få vite hva som har foregått.

Kollektivavtaler

– Å få et nytt anbud i persontrafikken var skrekken før valget. I Sverige er forhandlingsretten lagt lokalt. Der finnes ikke lenger noe fellesskap. Det samme ser vi i Storbritannia. Konkurrentene har hvert sitt lønnsregime. Her kan Norsk Jernbaneforbund få store utfordringer framover, mener landsrådslederen.

Selv om Norge har en sterk arbeidsmiljølov, er den ingen absolutt garanti for ansattes situasjon.

– Hvis Bergensbanen legges ut på anbud og NSB taper, så er det virksomhetsoverdragelse. Men hvis for eksempel Veolia begynner å kjøre i konkurranse med NSB, hva da? spør Sør-Reime.

Kutter

I 2009 og de nærmeste årene forsvinner rundt 55 000 jernbanejobber i 13 EU-land. Det forteller rapporter fra de nasjonale forbundene til Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).

I 15 EU-land falt antall ansatte fra 1,3 millioner jernbaneansatte i 1990 til 530 000 i 2006. Tall fra de nye medlemslandene viser en tilsvarende utvikling.

For dem som blir igjen forverres arbeidssituasjonen. Lengre dager, mer stress, krav om økt tilgjengelighet og større usikkerhet er noen av konsekvensene.

Blant de som skal nedbemanne, er tyske Deutsche Bahn. Konsernet skal kvitte seg med 14 000 ansatte over de neste fem årene, skriver avisen Tagesspiegel, og siterer et medlem av Deutsche Bahn-styret.

Vedkommende sier de økonomiske nedgangstidene er årsaken til oppsigelsene.

240 000 personer jobber nå i Deutsche Bahn, 180 000 av dem i Tyskland.

Kaldt

Internasjonal passasjertrafikk er åpnet for konkurranse. EU-kommisjonen ønsker det samme på innenlandstrafikken, men har vedtatt unntak, blant annet for strekninger der det offentlige kjøper tjenester.

I Brussel gikk Sør-Reime, fungerende nestleder Asmund Rindal og kasserer Rolf Ellingsen sammen med 1000 europeiske kolleger fra 11 land i et forrykende vintervær.

Snø og kulde stoppet både togforbindelsen under Den engelske kanal og flytrafikken.

– Vi er opptatt av hva som skjer i EU, og må støtte opp om slike arrangementer. Til våren kommer flere markeringer, men disse legges til hvert enkelt land. Det er viktig å følge opp, sier Audun Sør-Reime.

Snu trenden

Hva som konkret vil skje utover i 2010 er ikke avgjort ennå, men ETF stiller en rekke krav. Av EU forlanger de blant annet stans i liberaliseringen.

– Oppsplittingen er mislykket. Den baserer seg på en dogmatisk politikk, der troen på at konkurranse vil føre til forbedringer styrer, skriver ETF om bakgrunnen for aksjonsdagen i desember.

Føderasjonen vil også ha en skjerpet lovgivning for å regulere arbeids- og hviletider, og sertifisering av ombordpersonell for å øke sikkerheten.

Det enkelte lands regjering må beholde en offentlig eid jernbane, investere i vedlikehold og utvikling av infrastrukturen, samt sørge for en streng sosial lovgivning.

– Ikke vær flinkeste gutt i klassen, er oppfordringen fra ETF til de nasjonale politikerne.

Av arbeidsgiverne forlanger de gode lønnsforhold, balanse mellom arbeid og hvile, og at selskapene avsetter midler til opplæring.

– Europeiske jernbaneansatte finner seg ikke i å bli ofre for denne politikken lenger, sier visegeneralsekretær Sabine Trier.

Samme dag som demonstrasjonen ble arrangert, fikk representanter fra ETF et møte med transportansvarlig i EUs formannskap som andre halvår 2009 lå hos den svenske regjeringen.

Norge følger opp EØS-forpliktelsene. Har på enkelte områder gått lenger, blant annet ved å åpne for konkurranse på innenlandsk godstransport.

Jernbanepakke III, som EU-kommisjonen la fram i 2004, kan føre til anbudskonkurranser om persontransport.

Det enkelte land kan begrense tilgangen til nettet på en strekning som inngår i offentlig kjøp av persontransporttjenester. En slik begrensning kan kun gjøres når det er "strengt nødvendig".

Fra 2010 skal all internasjonal passasjertransport være konkurranseutsatt.

I pakken la kommisjonen også frem forslag til direktiv om sertifisering av lokomotivførere og ombordpersonale. Skal fjerne tekniske hindringer for grenseoverskridende trafikk.

Siste forslag er en forordning om passasjerers rettigheter ved internasjonal jernbanetransport. Krav til: Informasjon før, under og etter reisen, erstatningsansvar ved ulykker, forsinkelser og innstilte tog, assistanse for funksjonshemmede, samarbeid mellom jernbaneforetak samt etablering av et uavhengig klageorgan.

Annonse
Annonse

Norge følger opp EØS-forpliktelsene. Har på enkelte områder gått lenger, blant annet ved å åpne for konkurranse på innenlandsk godstransport.

Jernbanepakke III, som EU-kommisjonen la fram i 2004, kan føre til anbudskonkurranser om persontransport.

Det enkelte land kan begrense tilgangen til nettet på en strekning som inngår i offentlig kjøp av persontransporttjenester. En slik begrensning kan kun gjøres når det er "strengt nødvendig".

Fra 2010 skal all internasjonal passasjertransport være konkurranseutsatt.

I pakken la kommisjonen også frem forslag til direktiv om sertifisering av lokomotivførere og ombordpersonale. Skal fjerne tekniske hindringer for grenseoverskridende trafikk.

Siste forslag er en forordning om passasjerers rettigheter ved internasjonal jernbanetransport. Krav til: Informasjon før, under og etter reisen, erstatningsansvar ved ulykker, forsinkelser og innstilte tog, assistanse for funksjonshemmede, samarbeid mellom jernbaneforetak samt etablering av et uavhengig klageorgan.