JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kongen åpnet Postens nye flaggskip

Med H.M. Kong Harald og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i spissen og hundrevis av postansatte som publikum, ble Postens nye flaggskip, Østlandsterminalen, åpnet i dag.

may.berg@lomedia.no

Fra scenen, rigget opp inne i terminalen, trykket Kong Harald på startknappen og på videoskjermen så vi transportbandet starte.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sa rosende ord om Postens prestisjebygg og Ingrid Bjørnov og Oslo Danseensemble sjarmerte publikum i senk i et svært vellykket åpningsshow.

Høyteknologisk

Åpningen av Postens Østlandsterminal er en viktig milepæl i Postens 363-årige historie.

Terminalen er full av høyteknologisk utstyr som skal føre Posten opp blant "verdens mest fremtidsrettede post- og logistikkonsern".

Terminalen er fylt av høyteknologisk utstyr. Avanserte sorteringsmaskiner sorterer posten etter postnummer og gate og legger den i riktig rekkefølge for postbudet.

Maskinene er koblet sammen gjennom et sinnrikt system for interntransport. På denne måten kommer ni av ti brev til å passere gjennom terminalen uten å være i kontakt med mennesker før postbudet legger det i postkassen.

Både transport og distribusjon skal integreres i det nye bygget.

– Østlandsterminalen vil revolusjonere postvirksomheten og gi et bedre posttilbud i hele Norge, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

Østlandsterminalen vil fungere som en styringsenhet for postvirksomheten i hele landet. 60 prosent av all posten i Norge kommer til å passere gjennom terminalen.

Fra 32 til ni terminaler

Åpningen av Østlandsterminalen markerer at arbeidet med den nye terminalstrukturen er fullført. Gjennom omlegging fra 32 til ni terminaler og økt andel automatisk sortering, industrialiseres postvirksomheten.

Posten påpeker at industrialisering, økt produktivitet og kostnadseffektivitet er en forutsetningen for å kunne levere posttjenester av høy kvalitet også i framtida.

Adressert brevpost har falt med 25 prosent de siste ti årene, og denne utviklingen regner man med vil fortsette.

Ny terminalstruktur og moderne postproduksjon bidrar med nærmere 500 millioner kroner i årlige reduserte kostnader.

2 300 ansatte

Østlandsterminalen kommer til å bli arbeidsplass for ca 2 300 ansatte fra 75 land.

Brevproduksjonen flyttes fra Brevsenteret i Oslo, og fra postterminalene i Hamar og Drammen.

Terminalen vil også inneholde postreklamesenter, tungpostterminal og transport. Virksomhet fra 14 ulike steder i Oslo vil samles her.

Terminalen vil også inneholde en egen avdeling for distribusjon av post. 13 distribusjonsenheter på Romerike, Oslo og i Follo skal flytte til Østlandsterminalen.

Her vil posten bli ferdig sortert på gateadresser og kjørt ut til satellitter, hvor de hentes av postbud.

Byggingen av postterminalen har kostet 2,5 milliarder kroner. Veien fram har vært lang. Ti år gikk med til vurderinger av ulike tomtealternativer, før byggingen på Robsrud ble påbegynt i 2007.

HMS-flaggskip

Ifølge Posten, skal Østlandsterminalen bli et flaggskip innenfor HMS og man tar sikte på at terminalen skal bli miljøsertifisert i 2010.

Ny teknologi er valgt med vekt på sikkerhet og miljøriktige løsninger. Støynivået i terminalen skal bli betraktelig lavere enn i det gamle anlegget i Oslo sentrum, selv om all produksjon foregår i på ei flate i den nye terminalen.

60 prosent av energibehovet til terminalen dekkes av fornybar energi.

90 grunnvarmebrønner reduserer energiforbruket med 57 prosent. CO2- og NOX-utslippene reduseres med henholdsvis 97 og 90 prosent sammenlignet med tradisjonelle oppvarmingsløsninger.

Postkom pådriver

Posten Norge er en av de første postselskapene i verden som integrerer produksjon og distribusjon.

Det vil bety endringer i arbeidsdagen for postbudene på Robsrud, som kommer til å veksle mellom en uke med postomdeling og en uke i produksjonen på terminalen.

Postkom har vært pådriver for den nye løsningen. Målet har vært å få til flere heltidsstillinger.

– Andelen heltidsstillinger har økt vesentlig og arbeidsprosessene er blitt mest mulig integrert ved at mange i distribusjon også kan jobbe i produksjon. Dette er unikt i Europa, hvor utviklingen går i en helt annen retning med for eksempel deltidsstillinger og ensidig, tungt arbeid, sier leder i Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund, Odd Christian Øverland.

Postkom er opptatt av at Østlandsterminalen skal tilby et godt og trygt arbeidsmiljø.

– De som skal jobbe her skal ha en jobb de kan leve av og leve med, sier Øverland, som synes at Posten kan være stolt av å ha bygget verdens mest fremtidsrettede og moderne postterminal.

Annonse

Flere saker

Annonse