JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utålmodig samferdselsminister

Samferdselsministeren vil øke tempoet i utbedringene av Oslo-tunnelen, og sette fart på utbyggingen av nytt dobbeltspor til Ski når planene er klare.

oystein@lomedia.no

Magnhild Meltveit Kleppa fikk en grundig orientering om forholdene på en av Europas mest trafikkerte strekninger da hun var med et av arbeidslagene der en natt. Besøket har ikke gått upåaktet hen.

– Enkelte lurer på hva jeg hadde der å gjøre, men besøket var både nyttig og spennende, sa statsråden til deltakerne på lederkonferansen i Norsk Jernbaneforbund.

En årsak til forsinkelser er arbeid på linjen.

Til sommeren er det planer om å stenge Oslo-tunnelen i drøye to uker.

Etter sitt besøk lurte statsråden på om den perioden bør utvides, og viste til hva de gjorde på Jæren da det nye dobbeltsporet ble bygget. Passasjerene måtte over på buss i et halvt år.

– Det går ikke an å sammenlikne disse to prosjektene. Men Jernbaneverket har fått en anmodning om å vurdere lengre stengning enn 16 dager i sommer, slik at det blir mulig å gjøre mer på kort tid. Da vil både ansatte og de reisende få det lettere til vinteren igjen, sa Kleppa.

Til Lodalen

Materiellet ble et av flere tema i debatten. Dag-Arne Johansen frykter for at fagkompetanse blir borte for godt.

– Ombygging av materiell for to milliarder havner i utlandet, blir forsinket og kommer ikke i trafikk slik det er avtalt. Er det riktig at NSBs eget datterselskap blir stående uten oppdrag? spurte Johansen, og inviterte samtidig statsråden til å besøke Mantenas verksted i Lodalen. Det svarte hun ja til på sparket.

Når det gjaldt oppdrag som går til utenlandske firma, viste hun til EØS-avtalen.

– Vi operer innenfor visse rammer. Oppdrag over en viss størrelse må ut på anbud. Vi kan ikke gå vekk fra den praksisen gjennom politiske vedtak, svarte Meltveit Kleppa.

Fortsatt statlig

Hun følger med på innsatsen for å rekruttere ungdom til jernbanefagene.

– Å få tak i kompetanse er en viktig oppgave. Jeg har sjekket at bevilgningene til Norsk Jernbaneskole er økt i årets budsjett.

Etter tre måneder i statsrådstolen slår Kleppa fast at Jernbaneverket fortsatt skal være en del av forvaltningen. I løpet av våren kommer det opp et forslag i Stortinget om å splitte etaten og opprette to aksjeselskap.

– Vi klarer ikke å organisere oss vekk fra behovet for statlige midler i lang tid framover, og denne politikken ligger fast så lenge vi styrer, slo Magnhild Meltveit Kleppa fast.

Penger tilbake

Utbedringer og oppgradering er langsiktig arbeid, men Kleppa vil også se noe raske forbedringer.

– Tiltakene og midlene til å bedre informasjonen må vi se raske resultater av. Så har det kommet en ny refusjonsordning for de reisende fra 1. februar. Hvis noen ble bekymret da de fikk den nyheten, så kan jeg berolige. Den skal ikke håndteres av konduktørene og folk ute i felten, men av NSB Servicesenter i Prinsensgate, opplyste Magnhild Meltveit Kleppa.

Annonse
Annonse