JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport varslet om drosjejuks

Drosjegruppa og Oslo Transportarbeiderforening spilte en viktig rolle for avdekking av drosjesvindelen på 90-tallet.



03.02.2010
12:37
16.12.2013 12:31

stig.christensen@lomedia.no

De to journalistene Einar Haakaas og Kjetil Sæter har skrevet boka «Svindel uten grenser», med undertittelen En reise i svart drosjeøkonomi, som nylig kom ut. De avdekker at drosjesvindelen hadde et enormt omfang, og Einar Haakaas sier det slik til LO-Aktuelt:

– Drosjegruppa og Oslo Transportarbeiderforening var helt sentrale for å få svindelen avdekket. Det var de som på slutten av 80-tallet begynte å rulle dette opp. I drosjegruppa var det sjåfører som ville ha løyver, pensjonspoeng og ordnede forhold. Det var et helt miljø av folk som krevde en opprydding.

Ikke verdsatt Lars Johnsen, som i dag er nestleder i Transportarbeiderforbundet, sier til LO-Aktuelt at deres innsats ikke ble veldig verdsatt den gangen.

– Det var et problem for oss å bli tatt seriøst av myndighetene, så vi måtte gå mange runder med forskjellige politikere, forteller Johnsen.

I boka går det fram at Drosjegruppa tok kontakt med samferdselsbyråd Raymond Johansen, som da var SV-er. De snakket med skiftende byrådsledere som Michael Tetzchner (H) og Runde Gerhardsen (Ap). Etter hvert beveget de seg oppover i systemet og tok kontakt med Finansdepartementet. Ifølge boka svarte departementet på invitasjonen med å stille strengere krav til dokumentasjon for inntekt.

Trusler og bank

En norskpakistansk sjåfør fortalte om svart kjøring og andre ulovligheter i drosjebransjen til myndighetene. Tidlig på 90-tallet var han medlem i Oslo Transportarbeiderforening som organiserer drosjesjåførene. Han opplevde å bli baket opp som i en mafiafilm og slet med hendelsen i mange år. Han ble isolert i drosjemiljøet, særlig blant sine norskpakistanske landsmenn. Mannen har selv opplyst at trakasseringen av ham fortsatte i seks år.

Også Lars Johnsen, som den gang var leder i foreningen, følte seg truet når han gikk på byen.

– Jeg så meg stadig godt for når det var en drosjebil i nærheten, sier han til LO-Aktuelt i dag.

Stort omfang

Mange mente tallet 660 millioner kroner i unndratt omsetning var et alt for høyt tall når Oslo Transport la det fram tidlig på 90-tallet.

– Det var da vi gikk ut i Dagsavisen med dette at snøballen virkelig begynte å rulle. Det var snakk om å få bukt med en hel kultur, sier Johnsen i dag. Han er fortsatt ikke overbevist om at alt er i orden, selv om ting er blitt mye bedre siden begynnelsen på 90-tallet.

Ryddige forhold

Fagbevegelsen har alltid kjempet for ryddige forhold på arbeidsplassen. Lars Johnsen ser kampen mot svart arbeid og skatteunndragelser som et ledd i forbundets næringspolitikk. Svart kjøring og bare delvis registrering av reell inntekt betyr svak opptjening av pensjonspoeng, lite feriepenger og mangel på sykepengeopptjening.

Faglige kurs

Aktiviteten i Drosjegruppa med sine 150 medlemmer den gangen var stor. De hadde ett mål for øyet, å få ryddet opp i drosjebransjen. Problematikken rundt svart arbeid, skatt og velferdsgoder ble tatt opp på LO-kurs på Sørmarka, et arbeid som har fortsatt i mer systematiske former senere, i et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, fagbevegelsen, politiet og skattemyndighetene. Det har vært en seig kamp og rydde opp, men verken Lars Johnsen eller Einar Haakaas tror at denne oppryddinga er brakt til ende.

– Jeg er fortsatt ikke overbevist om at alt er i orden i bransjen, sier Lars Johnsen.

Fyldigere reportasje kommer i LO-Aktuelt 3/2010

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.02.2010
12:37
16.12.2013 12:31



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende


Flere saker