JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport varslet om drosjejuks

Drosjegruppa og Oslo Transportarbeiderforening spilte en viktig rolle for avdekking av drosjesvindelen på 90-tallet.

stig.christensen@lomedia.no

De to journalistene Einar Haakaas og Kjetil Sæter har skrevet boka «Svindel uten grenser», med undertittelen En reise i svart drosjeøkonomi, som nylig kom ut. De avdekker at drosjesvindelen hadde et enormt omfang, og Einar Haakaas sier det slik til LO-Aktuelt:

– Drosjegruppa og Oslo Transportarbeiderforening var helt sentrale for å få svindelen avdekket. Det var de som på slutten av 80-tallet begynte å rulle dette opp. I drosjegruppa var det sjåfører som ville ha løyver, pensjonspoeng og ordnede forhold. Det var et helt miljø av folk som krevde en opprydding.

Ikke verdsatt Lars Johnsen, som i dag er nestleder i Transportarbeiderforbundet, sier til LO-Aktuelt at deres innsats ikke ble veldig verdsatt den gangen.

– Det var et problem for oss å bli tatt seriøst av myndighetene, så vi måtte gå mange runder med forskjellige politikere, forteller Johnsen.

I boka går det fram at Drosjegruppa tok kontakt med samferdselsbyråd Raymond Johansen, som da var SV-er. De snakket med skiftende byrådsledere som Michael Tetzchner (H) og Runde Gerhardsen (Ap). Etter hvert beveget de seg oppover i systemet og tok kontakt med Finansdepartementet. Ifølge boka svarte departementet på invitasjonen med å stille strengere krav til dokumentasjon for inntekt.

Trusler og bank

En norskpakistansk sjåfør fortalte om svart kjøring og andre ulovligheter i drosjebransjen til myndighetene. Tidlig på 90-tallet var han medlem i Oslo Transportarbeiderforening som organiserer drosjesjåførene. Han opplevde å bli baket opp som i en mafiafilm og slet med hendelsen i mange år. Han ble isolert i drosjemiljøet, særlig blant sine norskpakistanske landsmenn. Mannen har selv opplyst at trakasseringen av ham fortsatte i seks år.

Også Lars Johnsen, som den gang var leder i foreningen, følte seg truet når han gikk på byen.

– Jeg så meg stadig godt for når det var en drosjebil i nærheten, sier han til LO-Aktuelt i dag.

Stort omfang

Mange mente tallet 660 millioner kroner i unndratt omsetning var et alt for høyt tall når Oslo Transport la det fram tidlig på 90-tallet.

– Det var da vi gikk ut i Dagsavisen med dette at snøballen virkelig begynte å rulle. Det var snakk om å få bukt med en hel kultur, sier Johnsen i dag. Han er fortsatt ikke overbevist om at alt er i orden, selv om ting er blitt mye bedre siden begynnelsen på 90-tallet.

Ryddige forhold

Fagbevegelsen har alltid kjempet for ryddige forhold på arbeidsplassen. Lars Johnsen ser kampen mot svart arbeid og skatteunndragelser som et ledd i forbundets næringspolitikk. Svart kjøring og bare delvis registrering av reell inntekt betyr svak opptjening av pensjonspoeng, lite feriepenger og mangel på sykepengeopptjening.

Faglige kurs

Aktiviteten i Drosjegruppa med sine 150 medlemmer den gangen var stor. De hadde ett mål for øyet, å få ryddet opp i drosjebransjen. Problematikken rundt svart arbeid, skatt og velferdsgoder ble tatt opp på LO-kurs på Sørmarka, et arbeid som har fortsatt i mer systematiske former senere, i et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, fagbevegelsen, politiet og skattemyndighetene. Det har vært en seig kamp og rydde opp, men verken Lars Johnsen eller Einar Haakaas tror at denne oppryddinga er brakt til ende.

– Jeg er fortsatt ikke overbevist om at alt er i orden i bransjen, sier Lars Johnsen.

Fyldigere reportasje kommer i LO-Aktuelt 3/2010

Annonse
Annonse