JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reformer i tariffoppgjørene

Lønnsoppgjør handler om langt mer enn lønn. Arbeidstid, ferie, pensjon og utdanning har satt sitt preg på tariffoppgjørene de siste tjue årene.

einar.fjellvik@lomedia.no

Tjenestepensjon Under tariffoppgjøret i 1998 fikk Fellesforbundet Teknologibedriftenes Landsforening (TBL) med på en felles henvendelse til regjeringen. Den banet veien for ordningen med innskuddsbasert tjenestepensjon.

Ved tariffoppgjøret i 2002 krevde fellesforbundet en tariffestet ordning med tjenestepensjon, men fikk ikke gjennomslag. De eneste forbundene som oppnådde konkrete resultater det året var Transportarbeiderforbundet (bussjåfører i private selskaper) og EL & IT Forbundet (heismontørene).

Også ved mellomoppgjøret i 2003 ble pensjonsspørsmålet drøftet, uten at man kom noe videre.

Det var først under innspurten i meklingen i 2004 at gjennombruddet kom. Da skrev daværende statsminister Bondevik brev til Fellesforbundet og TBL der han lovet at regjeringen ville gå inn for obligatorisk tjenestepensjon for alle arbeidstakere i forbindelse med den store pensjonsreformen. Dette ble vedtatt av Stortinget i 2005 og iverksatt fra og med 2007.

Lik arbeidstid Lik arbeidstid på 37,5 timer i uka for funksjonærer og arbeidere ble gjennomført i et meget dramatisk tariffoppgjør i 1986. Daværende Norsk Arbeidsgiverforening tok, for første gang etter krigen, i bruk lockoutvåpnet. Resultatet ble et ydmykende tilbaketog som foreningen aldri kom seg etter. I 1989 ble den fusjonert med Industriforbundet og Håndverkerforbundet til Næringslivets Hovedorganisasjon.

Avtalefestet pensjon

Den første versjonen av ordningen ble forhandlet fram av Fellesforbundet i 1988. Videreutvikling av reformen sto sentralt i flere av tariffoppgjørene ut over på 1990-tallet. Først ved oppgjøret i 1996 fikk ordningen sin nåværende form. Da fikk LO gjennomslag for å sette ned pensjonsalderen i AFP-ordningen til 63 år fra 1997 og 62 år fra 1. mars 1998. Samtidig lovte regjeringen å sikre at også de nye årskullene med AFP-pensjonister skulle få rett til å opparbeide rettigheter i folketrygden mens de er AFP-pensjonister og nyte godt av de særlige skattebegrensningsreglene - i hvert fall fram til 2007.

Da den store pensjonsreformen kom på den politiske dagsorden i 2004/2005, ble AFP på nytt tema i tariffoppgjørene. Et sentralt LO-krav ved tariffoppgjøreti 2006 var få fredet ordningen fram til pensjonsreformen skal tre i kraft i 2010. Dette ble sikret gjennom et brev fra regjeringen til partene i frontfagoppgjøret.

Under lønnsoppgjøreti 2008 kom man i privat sektor til enighet om hvordan AFP-ordningen skal tilpasses den store reformen av Folketrygdens alderspensjon, som settes i verk i 2011. I staten og kommunene kom man året etter til enighet om å videreføre de eksisterende AFP-ordningene - etter å ha forhandlet og meklet ei uke på overtid.

Etter- og videreutdanning

LO-kongressen i 1993 satte temaet på dagsorden. På 90-tallet ble reformen utviklet blant annet gjennom en offentlig utredning og en stortingsmelding. Ved tariffoppgjøret i 1998 ble LO og NHO enige om en handlingsplan. Reformen er likevel aldri blitt helt fullført. Fortsatt mangler en fullgod finansiering av livsopphold mens man gjennomfører etter- og videreutdanning. LO forsøkte å presse fram en løsning under tariffoppgjøret i 2000, men lyktes ikke

Fem ukers ferie Kravet om å utvide ferien fra fire til fem uker startet som et politisk reformkrav. I 1981 ga Stortinget regjeringen fullmakt til å innføre dem femte ferieuka gradvis. En dag, den såkalte Gro-dagen, ble innført, så var det stopp.

I 2000 ble reformen satt på dagsorden i tariffoppgjøret, og den femte ferieuka kom på plass som tariffestet rettighet.

Annonse
Annonse