JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lite å spare på sentralisering

Blir store deler av annonseproduksjonen i A-pressen sentralisert til Harstad og Lillestrøm? Tirsdag 9. februar skal konsernadministrasjonen i A-pressen komme med sin innstilling.

has@lomedia.no

Konserntillitsvalgt Harald Ormbostad har vært med på å skrive grunnlagsrapporten, som må være hyggelig lesing for ledelsen. Konklusjonen fra utvalget er tydelig: Å opprette to annonsesentre vil føre til større teknisk sikkerhet, et større fagmiljø for de ansatte og større fleksibilitet i produksjonen.

Bort med 25 årsverk?

– Rapporten viser også til at det ikke er så mye å spare ved å sentralisere produksjonen, påpeker Ormbostad.

– Rundt 10 millioner i året er ikke så store besparelsen. I tillegg kommer omstillingskostnader og kostnader til sluttpakker når antall årsverk skal reduseres fra 105 til 80, sier Ormbostad, som håper at ledelsen i A-pressen dropper planene.

De små vil lide

Ansatte og tillitsvalgte har vært med på å utarbeide rapporten som gir mange gode argumenter for sentralisering av annonseproduksjon. Likevel er de veldig kritiske til konsekvensene en sentralisering medfører.

Ett av ankepunktene er at i mange små aviser vil det bli så få grafikere igjen at det vil bli vanskelig å få til en turnus med tanke på redaksjonell sideproduksjon. Det vil også bli vanskelig å få til en god ferieordning, mener de og frykter at det vil gå ut over arbeidsmiljøet på de minste arbeidsplassene.

Fornøyde i Edda

– Dere har innhentet erfaringer fra Edda Media som har gjennomført en tilsvarende sentralisering. Du er ikke redd for at styringsgruppa vil gå for prosjektet når de leser om deres gode erfaringer?

– Det vet jeg ikke. Vi har bare snakket med dem som ble igjen. Mange av de som mistet jobben, vil nok ha et annet syn. Dessuten produseres det billigere annonsesider mange steder i A-pressen nå enn det gjøres i Edda Media sine to sentre i Tønsberg og på Vestnes.

Dyrere for noen

Noen aviser vil ende opp med å betale mer for å produsere annonsene enn de gjør i dag. I følge regnestykket til utvalget vil gjennomsnittsprisen pr. annonseside være 555 kroner ved en sentralisert produksjon. Ønsket fra ledelsen er å komme ned i 500 kroner per annonseside. I dag er det aviser i konsernet som produserer annonsesider til ca. 430 kroner.

– Send protester!

Ormbostad sier at det er sendt en oppfordring til alle klubbene rundt om i landet om å protestere, slik at det ikke blir noe av sentraliseringen.

– Før møtet på tirsdag, må alle medlemmer pøse på med mailer til lederen av styringsgruppa, Jon Kvadsheim, oppfordrer Ormbostad.

– LO må si stopp

LO er storaksjonær i A-pressen, og på Trondheimskonferansen forrige helg presenterte lederen av Grafisk Fagforening Midt-Norge, Erling Weydahl, dette forslaget til uttalelse:

"Trondheimskonferansen 2010 krever at LO stopper sentraliseringen av all annonseproduksjon i A-pressens 30 aviser. Som eier må LO fremfor alt jobbe for trygge arbeidsplasser og ikke fokusere på fet utbytte. Vi krever at sentrale avtaler overholdes og at tillitsvalgte og ledelse lokalt forhandler om andre løsninger i den enkelte bedrift."

– LO må selge seg ut

Videre heter det: "Dersom LO er uvillig til dette, krever vi at LO selger seg ut av A-pressen så snart som overhode mulig. LO vil i motsatt fall miste all troverdighet. Som LO-medlemmer kan vi ikke akseptere at LO fronter forsøket på utryddelse av en yrkesgruppe og raseringen av lønnsomme distriktsarbeidsplasser."

Annonse

Flere saker

Annonse