JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Korea subsidierer ikke Hyundai

Aker Solutions konsentrerer seg om å vinne nye oppdrag og forfølger ikke vedtaket om at byggingen av Goliat gikk til Hyundai. Også Norsk Industri avviser påstanden om subsidier.

Dermed svekkes påstanden om at det koreanske selskapet Hyundai gikk seirende ut av konkurransen om å bygge ut Goliat fordi selskapet blir sterkt subsidiert av den koreanske staten. Det skal ha vært en forskjell på rundt tre milliarder kroner mellom anbudene fra Hyundai og Aker Solutions.

Tillitsvalgte i Aker Solutions ASA mener det motsatte:

– Selv om vi ikke tok betalt for arbeidstimene, ville vi likevel tapt dette anbudet, fastslår klubbleder Oddvar Hølland i Aker Solutions offshoreverft i Egersund.

Likevel mye norsk

Selv om plattformen havnet hos Hyundai i Sør-Korea og ikke hos Aker Solutions kan norsk industri vente seg store kontrakter fra Goliat-utbyggingen

– Det blir nesten hipp som happ, skriver Offshore.no. Dersom Aker hadde vunnet kontrakten ville prosentandelen for norsk leverandørindustri ha blitt 65. Operatøren Eni, som har Statoil med på laget og tildelte plattformkontrakten til Hyundai, mener at mellom 50 og 70 prosent av kontraktkronene fortsatt vil tilfalle norske leverandører.

Like konkurransevilkår

–Vi har ikke grunnlag for å hevde at det var ulike konkurransevilkår. Derfor vil vi konsentrere oss om nye oppdrag fremfor å foreta videre undersøkelser, fastslår informasjonssjef Jannik Lindbæk overfor nettavisa FriFagbevegelse.no

–Politikerne stoler på at avgjørelsen om å tildele ordren til Hyundai skjedde på skikkelig vis, får nettavisa oppgitt i Olje- og energidepartementet.

–Det er opp til andre, som aktøren Aker Solutions, å sende klage til WTO (Verdens handelsorganisasjon) dersom det fins mistanke om brudd på bestemmelsene, i dette tilfellet brudd på reglene om offentlige anskaffelser, mener departementet.

Valget var klart

Kommunikasjonssjef Andreas Wulff i Eni Norge sier at valget var klart:

–Etter en svært grundig teknisk og kommersiell vurdering fant vi en klar vinner. Det var ikke særlig tvil om hvem som var best. Hyundai har bygd 15 FPSO-plattformer og har erfaring fra arktiske strøk.

Eni påpeker også at 50-70 prosent av de totale kontraktene på Goliat likevel kan tilfalle norske leverandører.

Hva er subsidier?

Det var dette spørsmålet daglig leder Egil Holland i Norsk Industri, Maritim bransje, retorisk stilte tilbake på påstanden om koreanske subsidier.

–Vi skal være ytterst forsiktig med bruk av dette begrepet når det gjelder Korea eller andre land med andre samfunnsforhold. Her er forskjellene store. I Korea blir man født inn i verftet, og en blir båret ut av verftet. I mellomtiden får de både barnehage og utdanning, kanskje også avtjent militærtjenesten der. Hva som da er statens og verftets utgifter kan diskuteres, men faktum er at arbeidsplassene i Korea har et langt videre ansvar for menneskene enn det vi er vant med.

–Har det maritime miljøet stusset over forskjellen på over 30 prosent mellom det koreanske og norske anbudet for bygging av Goliat?

–Vi vet at timelønna ligger langt under den norske. Vi vet også at eksempelvis et kinesisk verft kan levere samme kystskip til en tredjedel av prisen enn et norsk verft, altså omtrent samme prosentandel i forskjell om mellom Aker Solutions ASA og Hyuandai. Når det gjelder Korea, kan en heller ikke bruke argumentet om at norske virksomheter leverer høyere kvalitet. Koreanerne leverer kvalitets til fingerspissene.

Vi kan til en viss grad følge eventuelle subsidier til europeiske verft, men ikke i land som Kina og Korea. Uansett skal vi være ytterst varsomme med påstanden om bruk av subsidier, sier Egil Holland.

Skuffelse i fagbevegelsen

Da det ble kjent at operatøren Eni har gitt den store kontrakten på byggingen av plattformen til Goliat-feltet i Barentshavet til det koreanske verftet Hyuandai Heavy Industries, uttrykte representanter for fagbevegelsen stor skuffelse. Både LO-leder Roar Flåthen og forbundsleder Arve Bakke i Fellesforbundet påpekte fremtidig tørke i mange ordrebøker og fryktet for tap av arbeidsplasser langs hele kysten.

Annonse
Annonse