EU-midler til Postens miljøprosjekt
I høst etablerte Posten Norge en togrute mellom Oslo og Rotterdam for miljøvennlig frakt av matvarer til og fra kontinentet. Nå får prosjektet rosende omtale og 4,3 millioner kroner euro i støtte fra EU.
may.berg@lomedia.no
EUs Marco Polo-program har rangert Posten og Brings prosjekt som det beste av i alt 70 prosjekter som søkte om støtte til å utvikle miljøvennlig godstransport. Prosjektstøtten på 4,3 millioner euro skal utbetales over en treårsperiode.
Støtten fra programmet skal bidra til å redusere den økonomiske risikoen ved å ta i bruk mer miljøvennlige løsninger i internasjonal godstransport. Norges deltakelse er en del av EØS-avtalen.
Fersk fisk
Flytting av gods fra vei til tog står sentralt i Postens miljøstrategi. Dette prosjektet gjelder etablering av et nytt togtilbud for frakt av fersk fisk mellom Norge og de europeiske markedene i Benelux-landene og Nord-Frankrike.
I begynnelsen av november gikk det første direktetoget fullastet med fersk norsk laks og returemballasje som skulle til gjenvinning i Tyskland.
Bring-toget som går til Rotterdam hver lørdag og returnerer følgende onsdag, betyr 32 færre trailere hver vei. I løpet av ett år betyr det fire millioner innsparte kilometer, og 4000 tonn reduserte CO2-utslipp.
Målsetningen er at Bring i løpet av 2010 skal øke kapasiteten til Europa med tre ukentlige tog.
Kompetanse og innovasjonsevne
– Det er regjeringens klare ambisjon at mer godstransport må bort fra vegnettet, og over på bane og sjø. At Posten Norges prosjekt blir rangert som det beste, viser at vi i Norge har stor kompetanse og innovasjonsevne når det gjelder å utvikle nye og mer miljøvennlige transportløsninger, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
Også det norske rederiet Sea-Cargo AS fikk tildelt prosjektstøtte fra Marco Polo-programmet med en sum av 1,3 millioner euro over en treårsperiode.