JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Myk start på stort prosjekt

Dobbeltsporet Oslo–Ski skal stå klart i 2018. Nå kan alle interesserte si sin mening om hvordan planleggingen skal foregå.

oystein@lomedia.no

Arbeidene med nye Ski stasjon starter 2. mai. Entreprenører som vil legge inn tilbud må ha regnet ferdig innen 19. mars, men første tog på den ferdige strekningen får ikke avgang før om åtte år. Første skritt er at Samferdselsdepartementet tar stilling til selve planprosessen. Høringsfrist er fredag 9. april.

For selve traseen er det tre muligheter. Dessuten foreligger to alternativer for tunnelen, ett med og ett uten strekning i dagen. I hver ende, både ved Oslo S og Ski, er det to alternativer for spor inn til stasjonene.

Grundig

Hva er mest fornuftig planlegging, er spørsmålet Jernbaneverket i første omgang ber om tilbakemeldinger på. Dette kan gjøres på to måter. Enten gjennom kommunedelplaner med konsekvensutredninger i Ski og Oppegård, som deretter munner ut i en reguleringsplan. Eller så kan Samferdselsdepartementet bestemme hvor skinnegangen skal gå. I Oslo blir framgangsmåten en reguleringsplan med konsekvensutredning.

I Oppegård er det viktig å få en god tilgang til marka dersom alternativet uten tunnel blir valgt. Sikring av biologisk mangfold, og av en stor drikkevannskilde er også avgjørende. I Ski må blant annet hensynet til dyrket mark tas med i vurderingene, og både der og i Oslo berører anlegget kulturminner.

Synspunkter

Bygging av Follobanen vil gi ulike konsekvenser i Oslo, Oppegård og Ski. Derfor består planprogrammet av en fellesdel, samt en egen del for hver enkelt kommune.

- Et så stort anlegg kan potensielt gi store konsekvenser for omgivelsene, og det må vi ta på alvor. Derfor ønsker vi gode innspill til hvilke utredninger vi bør gjennomføre framover, sier prosjektsjef Anne Kathrine Kalager.

Uansett legges det opp til at hele strekningen er ferdig regulert i 2011.

Utålmodige

Næringslivets hovedorganisasjon la nylig fram en rapport som viser at statlig regulering og prosjektorganisering kan redusere byggetiden betraktelig. Bedre punktlighet og raskere tog kan bli pendlerhverdagen allerede i 2015.

Venstre og Høyre har bedt samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ta stilling til høyere tempo. Statsrådens svar er nei.

– Nytt dobbeltspor Oslo-Ski er svært høyt prioritert. Ut fra de opplysninger jeg har i dag, kan jeg ikke se at det er forsvarlig å forsere prosjektet ut over det som er lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2010-2019, svarer Meltveit Kleppa på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ingjerd Schou (H).

På Ski stasjon er det grave- og grunnarbeider i første omgang. Senere skal det legges kabler, slik at et nytt vendeanlegg står klart i 2012 for å ta imot de nye togsettene NSB har bestilt.

Annonse
Annonse