– Bussjåførene er bekymret
Oppland Transportarbeiderforening har fått mange henvendelser etter trippeldrapet om bord på Valdresekspressen i går kveld. Bussjåføren var en av de som ble knivdrept.
Det bekrefter Oddbjørn Vestli, leder i Opplands Transportarbeiderforening overfor Transportarbeideren.
– Det er klart at bussjåførene er bekymret nå, sier Vestli.
Kollegaberedskap
I går kveld ble det opprettet kollegaberedskap, der Vestli satt stand-by ved telefonen for å kunne være til støtte både for kollegaer av den drepte sjåføren, men også andre sjåfører som trengte noen å snakke med.
– Jeg er også en del av kollegahjelpen gjennom Norsk Lastebileier Forbund i Hedmark og Oppland, og vi har blitt kurset på hvordan vi kan være til hjelp når det skjer noe alvorlig, sier Vestli.
Selv fikk han kjennskap til det som hadde skjedd via nettet.
– Da var det bare å følge opp med tillitsvalgte, og det begynte å komme telefoner allerede, sier han.
Også media var på tråden.
– Men vi var enige om å ikke uttale oss i går kveld, siden vi ikke visste nok om hva som hadde skjedd, fortsetter han.
Omsorg
Vestli forteller at han hadde en avtale med hovedtillitsvalgt i Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap, JVB, om at om de trengte støtte skulle sette seg i bilen og kjøre oppover til Fagernes.
– Kollegaberedskapens oppgave er å vise omsorg og ta vare på hverandre. Derfor er vi i beredskap så lenge det er nødvendig, understreker han.
Også i dag har han vært i kontakt med hovedtillitsvalgt i JVB.
– Jeg skal også ha en samtale med ham for å finne ut av hva vi kan bidra med videre, sier han.
Ikke skjedd mye
For ti år siden ble også en sjåfør fra JVB drept da han var på jobb på Valdresekspressen. I ettertid av den ulykken ble det snakket mye om sikkerheten til sjåførene. Det er en diskusjon Vestli regner med vil blusse opp igjen.
– Vi er vel ikke kommet så mye lenger enn vi var før ulykken i 2003, medgir Vestli.
I etterkant av gårsdagens tragedie, er det kommet forslag om at sjåførene skal beskyttes av skuddsikkert glass, men lederen for Transportarbeiderforeningen i Oppland, har ikke fått noen signaler fra sine medlemmer om at det er ønskelig. Heller ikke på markeringen som ble holdt på Gjøvik skysstasjon i dag tidlig.
– Dette er en stor tragedie for mange, og sjåførene har sine tanker og meninger, men ingen har snakket om å «bure inne» sjåførene, sier han.
– Hva gjør dere om de som ringer inn tydelig trenger psykiatrisk hjelp?
– Vi er kun støttespillere, men da vil vi først involvere vernetjenesten på jobben. Men de som trenger profesjonell hjelp vil nok bli også henvist videre av politi eller helsevesen, sier Vestli.
Han bekrefter samtidig at kollegahjelpen blir kontaktet av politiet ved alvorlige ulykker.
– De har lister på oss som er i kollegahjelpen, slik at vi kan være forberedt, men denne gangen var jeg allerede klar over at det hadde skjedd noe, avslutter Oddbjørn Vestli.
Ny sikkerhetsdiskusjon
Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen har selv bakgrunn som bussjåfør. Han bekrefter at organisasjoner både på arbeidstaker og arbeidsgiversiden er i dialog om sikkerheten om bord på bussene.
– Først og fremst tenker vi på de som ble rammet på Valdresekspressen og deres pårørende, og busselskapet som så tragisk ble rammet for andre gang. Men det er klart at vi trenger en ny diskusjon om sikkerhet på bussene. Det er nå viktig å få vite detaljert om hva som faktisk hendte ombord på Valdresekspressen mandag kveld, før vi trekker noen konklusjoner om sikkerheten, men vi vil så fort som mulig sette oss ned og starte den diskusjonen, sier Hansen.
Han mener gårsdagens trippeldrap også framtvinger at man må se på hvordan samfunnet kan beskytte seg mot psykotiske mennesker som kan utgjøre en fare for andre.
– Da Valdresekspressen ble rammet for ti år siden og en av våre medlemmer ble drept, ble det en også diskusjon omkring hvordan helsevesenet er i stand til å ta vare på personer som kan være en fare for sine omgivelser. Denne diskusjonen regner jeg med vil komme også etter denne tragiske hendelsen, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.
Mandag kveld ble bussjåføren og to passasjerer drept om bord på en ekspressbuss øst for Øvre Årdal i Indre Sogn.
Den siktede er en asylsøker fra Sør-Sudan i 30-årene. Mannen skulle ifølge VG bli sendt ut av Norge i dag.
For ti år siden ble en sjåfør i samme selskap, Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap drept. Også det skjedde på Valdresekspressen.
Begge de drepte bussjåførene var medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund.
NTF har oppfordret alle transportarbeidere til å kjøre med sorte sørgebånd i dag.
Den siktede er en asylsøker fra Sør-Sudan i 30-årene. Mannen skulle ifølge VG bli sendt ut av Norge i dag.
For ti år siden ble en sjåfør i samme selskap, Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap drept. Også det skjedde på Valdresekspressen.
Begge de drepte bussjåførene var medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund.
NTF har oppfordret alle transportarbeidere til å kjøre med sorte sørgebånd i dag.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer