JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bussjåførene er bekymret

Oppland Transportarbeiderforening har fått mange henvendelser etter trippeldrapet om bord på Valdresekspressen i går kveld. Bussjåføren var en av de som ble knivdrept.

Det bekrefter Oddbjørn Vestli, leder i Opplands Transportarbeiderforening overfor Transportarbeideren.

– Det er klart at bussjåførene er bekymret nå, sier Vestli.

Kollegaberedskap

I går kveld ble det opprettet kollegaberedskap, der Vestli satt stand-by ved telefonen for å kunne være til støtte både for kollegaer av den drepte sjåføren, men også andre sjåfører som trengte noen å snakke med.

– Jeg er også en del av kollegahjelpen gjennom Norsk Lastebileier Forbund i Hedmark og Oppland, og vi har blitt kurset på hvordan vi kan være til hjelp når det skjer noe alvorlig, sier Vestli.

Selv fikk han kjennskap til det som hadde skjedd via nettet.

– Da var det bare å følge opp med tillitsvalgte, og det begynte å komme telefoner allerede, sier han.

Også media var på tråden.

– Men vi var enige om å ikke uttale oss i går kveld, siden vi ikke visste nok om hva som hadde skjedd, fortsetter han.

Omsorg

Vestli forteller at han hadde en avtale med hovedtillitsvalgt i Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap, JVB, om at om de trengte støtte skulle sette seg i bilen og kjøre oppover til Fagernes.

– Kollegaberedskapens oppgave er å vise omsorg og ta vare på hverandre. Derfor er vi i beredskap så lenge det er nødvendig, understreker han.

Også i dag har han vært i kontakt med hovedtillitsvalgt i JVB.

– Jeg skal også ha en samtale med ham for å finne ut av hva vi kan bidra med videre, sier han.

Ikke skjedd mye

For ti år siden ble også en sjåfør fra JVB drept da han var på jobb på Valdresekspressen. I ettertid av den ulykken ble det snakket mye om sikkerheten til sjåførene. Det er en diskusjon Vestli regner med vil blusse opp igjen.

– Vi er vel ikke kommet så mye lenger enn vi var før ulykken i 2003, medgir Vestli.

I etterkant av gårsdagens tragedie, er det kommet forslag om at sjåførene skal beskyttes av skuddsikkert glass, men lederen for Transportarbeiderforeningen i Oppland, har ikke fått noen signaler fra sine medlemmer om at det er ønskelig. Heller ikke på markeringen som ble holdt på Gjøvik skysstasjon i dag tidlig.

– Dette er en stor tragedie for mange, og sjåførene har sine tanker og meninger, men ingen har snakket om å «bure inne» sjåførene, sier han.

– Hva gjør dere om de som ringer inn tydelig trenger psykiatrisk hjelp?

– Vi er kun støttespillere, men da vil vi først involvere vernetjenesten på jobben. Men de som trenger profesjonell hjelp vil nok bli også henvist videre av politi eller helsevesen, sier Vestli.

Han bekrefter samtidig at kollegahjelpen blir kontaktet av politiet ved alvorlige ulykker.

– De har lister på oss som er i kollegahjelpen, slik at vi kan være forberedt, men denne gangen var jeg allerede klar over at det hadde skjedd noe, avslutter Oddbjørn Vestli.

Ny sikkerhetsdiskusjon

Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen har selv bakgrunn som bussjåfør. Han bekrefter at organisasjoner både på arbeidstaker og arbeidsgiversiden er i dialog om sikkerheten om bord på bussene.

– Først og fremst tenker vi på de som ble rammet på Valdresekspressen og deres pårørende, og busselskapet som så tragisk ble rammet for andre gang. Men det er klart at vi trenger en ny diskusjon om sikkerhet på bussene. Det er nå viktig å få vite detaljert om hva som faktisk hendte ombord på Valdresekspressen mandag kveld, før vi trekker noen konklusjoner om sikkerheten, men vi vil så fort som mulig sette oss ned og starte den diskusjonen, sier Hansen.

Han mener gårsdagens trippeldrap også framtvinger at man må se på hvordan samfunnet kan beskytte seg mot psykotiske mennesker som kan utgjøre en fare for andre.

– Da Valdresekspressen ble rammet for ti år siden og en av våre medlemmer ble drept, ble det en også diskusjon omkring hvordan helsevesenet er i stand til å ta vare på personer som kan være en fare for sine omgivelser. Denne diskusjonen regner jeg med vil komme også etter denne tragiske hendelsen, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.

Mandag kveld ble bussjåføren og to passasjerer drept om bord på en ekspressbuss øst for Øvre Årdal i Indre Sogn.

Den siktede er en asylsøker fra Sør-Sudan i 30-årene. Mannen skulle ifølge VG bli sendt ut av Norge i dag.

For ti år siden ble en sjåfør i samme selskap, Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap drept. Også det skjedde på Valdresekspressen.

Begge de drepte bussjåførene var medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund.

NTF har oppfordret alle transportarbeidere til å kjøre med sorte sørgebånd i dag.

Annonse

Flere saker

Annonse

Den siktede er en asylsøker fra Sør-Sudan i 30-årene. Mannen skulle ifølge VG bli sendt ut av Norge i dag.

For ti år siden ble en sjåfør i samme selskap, Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap drept. Også det skjedde på Valdresekspressen.

Begge de drepte bussjåførene var medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund.

NTF har oppfordret alle transportarbeidere til å kjøre med sorte sørgebånd i dag.