JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Unødvendig å lage et nytt veiselskap

Solberg-regjeringen vil «etablere et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbyggingen mer effektivt». – Helt unødvendig, mener nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Helge Haukeland.

ane.borrud@lomedia.no

Ketil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet er ny samferdselsminister i Solberg-regjerningen. En av hovedsakene til Frp har vært bedre veier. Vil vi få bedre veier med Frp i regjering og en samferdselsminister fra partiet?

– Det gjenstår å se. Vi skal ikke dømme på forhånd, men det er mye som skal på plass før løftene om mer vei for pengene blir innfridd, sier Helge Haukeland, nestleder i Arbeidsmandsforbundet.

Et av tiltakene han ikke har tro på, er å etablere et nytt veiselskap.

– Det er helt unødvendig. Statens vegvesen kan ta seg av de store veiprosjektene, noe som selskapet gjør bra i dag. Det er rammebetingelsene som avgjør, ikke organiseringsformen, mener han.

Nå frykter nestlederen for hva som vil skje med Statens vegvesen med et nytt veiselskap.

– Jeg er redd for at Statens vegvesen blir kastet ut i en ny runde med oppsplittinger og omorganiseringer. Jeg er skeptisk til å splitte opp fagetatene, og frykter at kompetanse vil forsvinner.

Han viser til da Mesta ble skilt ut fra Vegvesenet for 10 år siden.

– Den prosessen var ødeleggende for samholdet og kompetansen i selskapet. Det er ingen som har sett noe fullgodt regnestykke etter omorganiseringen i 2003. Og det er ingen som kan vise til noe glansbilde, slår han fast.

Om Mesta kommer til å overleve som statlig selskap vil han ikke spå om.

– Det står igjen å se. Per i dag har de tilfredsstillende driftsresultat, og regjeringen bør kunne leve med å ha et statlig selskap innen drift og vedlikehold.

Annonse
Annonse