JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lager eget selskap for veibygging

Regjeringen vil etablere et eget selskap som skal gjennomføre prosjekter mer effektivt enn i dag. Med mulighet til å låne, kan det overta hele ansvaret for store utbygginger.

oystein@lomedia.no

I Sundvoldenerklæringen går det fram at selskapet skal kunne finansieres med egenkapital, men at det også kan ta opp lån med statsgaranti.

– Etableringen skal skje i samarbeid med Statens vegvesen. Hva som blir med over i et nytt selskap, må være hensiktsmessig. Målet er å få prosjekter raskere ferdig, og dermed spare penger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I stedet for at utbygginger trekker ut i tid på grunn av utilstrekkelige bevilgninger over statsbudsjettet, kan fullfinansiering bidra til raskere gjennomføring og mer fornuftig bruk av ressursene, mener statsråden. Det legges også opp til at prosjekter som alt er i gang kan overtas.

En modell Solvik-Olsen peker på er Avinor, som er egenfinansiert med inntekter fra avgifter og salg på flyplassene.

– En mulighet kan være å øremerke en del av årsavgiften på bil til utbygging. Fra bompenger på broer kan det trekkes inn et beløp som tilsvarer ferjebilletten på strekningen, og det kan være mulig å få inntekter ved å leie ut areal langs veiene til for eksempel serveringssteder. Prinsippene blir de samme som for Avinor, at det skapes inntekter som går til selskapet.

Flere statlige etater skal gjennom samme vurdering.

– Vi har varslet at vi skal se på Jernbaneverket og NSB, sier Ketil Solvik-Olsen.

Les også: - Mye til vei og for lite til jernbane

Annonse

Flere saker

Annonse