JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Direktorat får legge ned kontorer

NTL frykter 139 blir stående jobb etter at Direktoratet for økonomistyring fikk fullmakt til å legge ned fem kontorer.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

I Høyre/Frp-regjeringens budsjett for 2014, får Direktoratet for økonomistyring (DFØ) fullmakt til å legge ned fem kontorer.

DFØ vil samle lønns- og regnskapsavdelingene på to kontorer i Stavanger og Trondheim. Det betyr nedleggelse av kontorene i Hamar, Drammen, Kristiansand, Tromsø og Vadsø. De som ikke vil flytte etter, må finne seg ny jobb.

Frustrerte

På kontoret i Drammen er bekymringa stor over omorganiseringen. Det er ingen som sier de har tenkt å flytte til Stavanger eller Trondheim for å beholde jobben.

Kari Andreassen er en av dem, hun har jobbet i DFØ i nesten ti år.

– Jeg flytter aldri. Jeg forstår at noe må omorganiseres. Men at de vil samle alt i Stavanger og Trondheim er uforståelig. Om det hadde vært økonomiske argumenter hadde det vært lettere å forstå, men det er det jo ikke, sier hun.

Hovedtillitsvalgt Thomas Søberg-Håkensen i NTL DFØ forteller at nesten ingen av medlemmene han har snakket med vil bryte opp med barn og partner og flytte etter jobben.

– Vi oppfatter dette som direktøren sitt forslag, og ikke DFØ. Det er ingen som skal føle skyld her, men konklusjonen er at forslaget ikke føles særlig logisk, sier han.

Må flytte

2. nestleder Erling Broen i NTL Skatt reagerer veldig på forslaget til DFØ-direktøren. Organisasjonene i direktoratet ønsker en annen løsning – der kontorene forblir som de er, men med spesialisering av disse.

– For de 139 ansatte på disse kontorene blir det i realiteten en nedlegging av jobbene deres. Det sier seg selv at det for de fleste ikke er reelt å flytte fra hus og hjem, ta barna ut av skolen og ta med seg partneren. Realiteten for de fleste vil være at de blir sagt opp, konstaterer Broen.

Han er redd tjenestene vil bli dårligere.

– Dersom dette skjer for fort, risikerer vi at det går utover tjenestene DFØ skal levere. Jeg mener også det er en stor risiko for at DFØ mister mye verdifull kompetanse ved at mange ansatte slutter, sier han.

Broen mener det er økonomiske innsparinger som driver fram ønsket om å legge ned kontorer, og han mener anslagene på hva man kan spare virker veldig usikre.

– DFØ leverer gode regnskaps- og lønnstjenester til offentlig virksomhet sånn det fungerer i dag. Det er klart det er ønskelig med store, robuste miljøer, men konsekvensene og risikoen i forslaget er høy og unødvendig, sier han.

– Viktig

Direktør Øystein Børmer i DFØ kommenterer saken på e-post.

Først hvorfor han vil omstille DFØ:

– Flere av tjenestene vi leverer har blitt automatisert, noe som har ført til mindre miljøer på de ulike kontorstedene. Samtidig har vi fått andre oppgaver og arbeidsprosesser, med nye krav til organisering. Vi må ha en robust organisasjon for å kunne levere jevnt god kvalitet på våre tjenester. Sentralisering av fagmiljøene er et viktig grep for å lykkes med det. Samtlige fagforeninger i DFØ er enige i at vi må gjennomføre omfattende endringer, men vi er ikke helt enige i hvilken løsning som er best.

Han håper flest mulig av de ansatte blir med til de nye kontorstedene, men erkjenner at det nok blir vanskelig:

– Ingen ting ville gledet meg mer enn at flest mulig av DFØs dyktige medarbeidere velger å bli med på flyttingen. Samtidig viser erfaringer fra andre virksomheter at mange ønsker å bli boende der de er og heller velger å bytte jobb, det blir opp til den enkelte å vurdere sin situasjon, skriver han.

Børmer mener endringene han foreslår vil gi mer robuste tjenester og betydelige besparelser:

– Dagens spredte struktur med små kontorsteder gjør oss mer sårbare i forhold til fravær, faglig oppdatering, enhetlig praksis, like leveranser, kvalitetssikring og ledelse. Samtidig vil det også vil gi betydelig besparelser i form av reduserte reisekostnader, reduserte husleieutgifter og spart reisetid.

Arveavgift

Regjeringen fjerner også arveavgiften, noe som gir 85 millioner mindre i året for Skatteetaten. NTL Skatt har fått bekreftet fra skattedirektøren at ingen av de som jobber med arveavgift skal sies opp.

– NTL Skatt er bekymret for det angitte budsjettkuttet. Det vil gi store utfordringer for etaten, og vil ytterligere belaste allerede stramme budsjetter, sier leder Stein Thorvaldsen.

Annonse
Annonse