JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Siste skip fra Florø og Førde

Fredag 26. februar gikk siste båt fra Klevens verft i Førde. 45 mister jobben. Om ei uke leveres siste skip fra STX Florø. 27 av de 50 gjenværende ffikk permitteringsvarsel i dag.

– Hele verftsmiljøet i Sogn og Fjordane kan nå forvitre, sier Henning Ryland, styremedlem i Fellesforbundets klubb ved STX Florø.

45 går i Førde

Kleven Maritime har leid området til gamle Ankerløkken verft i Førde siden 2008, for å ta unna ordrene. Nå avsluttes leieforholdet, som skulle fortsatt ut 2010. På grunn av ordretørken er det ikke bruk for den kapasiteten.

– Vi blir bare 10-12 igjen for å rydde opp etter det siste bygget og sette tomta i samme stand som da vi overtok, sier Rudi Aalen. Han er tidligere klubbleder og den ene av to medlemmer i Fellesforbundet som nå er igjen på verftet.

20 igjen i Florø

Ved STX Florø har arbeidsstokken minsket fra drøye 300 i takt med at de siste i en serie juice-skip har blitt ferdigstilt. Ingen nye ordre venter. Nå er 50 igjen i produksjonen på verftet, og i dag fikk 27 av dem permitteringsvarsel, forteller Henning Ryland.

5 har allerede fått varsel. Det betyr at under 20 er igjen i produksjonen ved verftet i Florø.

Reparasjoner

– Men verftet legges ikke ned nå. Det er gjort investeringer for 3 - 4 millioner i dokken, for å gi bedre muligheter til å ta reparasjoner av offshorefartøy. Men varselet om reparasjoner kan jo være kort. Derfor satser verftet på permitteringer i perioder, så man slipper oppsigelser og runder med nyansettelser.

Det er de to av de største verftsmiljøene i Sogn og Fjordane som med dette er i ferd med å forvitre, og Ryland frykter at ordretørken blir såpass langvarig at det blir vanskelig å bygge opp igjen skipsbyggingskompetansen i distriktet.

- Vi håper å overleve på reparasjoner. Men jeg er redd skipsbyggingen om ganske få år har gått til Østen.

Annonse
Annonse