JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Får vern mot sosial dumping

Den nye tariffavtalen for transportarbeidere betyr rett til å kikke arbeidsgiverne i kortene. Kommentator tror storkonflikt nå er avblåst.

Avtalen som ble inngått i går kveld etter to og et halvt døgns forhandlinger, ble offentliggjort på en pressekonferanse i formiddag. Dansk Industri og 3F har avtalt en modell som nå skal vise sin effektivitet mot sosial dumping.

Får lønnsopplysninger - Det har vært lange og tøffe forhandlinger, og vi må visst innrømme ikke å ha overholdt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, spøkte Jan Villadsen, formann i 3Fs transportgruppe, på pressekonferansen.

- Vi har fått løst problemet rundt lønnsdumping. Vi kan nå i samarbeid med DI kontrollere arbeidsgiverne og få lønnsopplysninger utlevert, om vi har mistanke om underbetaling og juks i danske transportbedrifter, sa Villadsen.

- Vi skal ikke kontrollere alle bedrifter, men om vi har en formodning om lønndumping, kan vi gå inn – også hos de uorganiserte bedriftene. Jeg tror våre medlemmer vil ta godt imot avtalen, fortsatte han.

Konfliktfaren over Avisen Politikens økonomiske kommentator Niels Lunde spår i et tv-innslag på avisens hjemmeside, at avtalen har avblåst faren for storkonflikt.

- Sammen med forrige ukes avtale i industrien, gir transportavtalen de nødvendige brikkene for at forliksmannen skal kunne sy et akseptabelt meklingsforslag sammen til slutt. Arbeidsgiverne får et billig forlik, noe de trenger på grunn av den økonomiske krisa. Fagbevegelsen får noen viktige innrømmelser som gjør at jeg tror på et ja i uravstemningen.

Ønsket enighet Ifølge Lunde er det et tydelig trekk ved årets lønnsoppgjør at partene virkelig har ønsket å bli enige.

- Det ser man på at ingen journalister har lyktes å skaffe de minste antydninger av hva som har foregått. Det at det er vanskelig å gjennomskue hvilken av partene som har gitt seg på hva, viser at det virkelig har vært vilje på begge sider til å oppnå forlik. Jeg er også overrasket over at 3F – som pleier å være mer krigersk og dramatisk under slike forhandlinger, har opptrådt så avdempet denne gangen. Så uansett hvordan det nå går med byggebransjen, tror jeg på et samlet ja-flertall ved uravstemningen, sier Niels Lunde.

Opprettholder reallønn Avtalen er det første på det såkalte normallønnsområdet, der hele lønnsstigningen avtales sentralt. Den gir rundt 700 kroner mer i måneden, 900 om man regner med feriepenger og pensjon, noe som er nok til å opprettholde reallønna. De øvrige avtalene er inngått på minimallønnsområder, der det er opp til lokale forhandlinger om de minimale, sentrale tilleggene skal suppleres.

Avtalen gjelder for rundt 14 500 sjåfører, lagerarbeidere og handelsarbeidere. Den vil smitte av på resten av transportområdet som omfatter ca 50 000 3F-ere, blant annet renovasjonsfolk, bussjåfører, eksportsjåfører og ansatte på vaskerier.

Annonse

Flere saker

Annonse