JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Har nedlagt 40 mil med toglinjer

Mens andre land i Europa har satset massivt på jernbane, har Norge lagt ned flere kilometer spor enn det er bygd nytt. De siste 30 årene er det lagt ned spor tilsvarende strekningen Oslo-Kristiansand.

oystein@lomedia.no

De siste 30 årene er 390 kilometer jernbane nedlagt, litt mer enn avstanden mellom Oslo og Kristiansand.

Den eneste nybygde strekningen er Gardermobanen, 66 kilometer fra Oslo S til hovedflyplassen.

Her skapte Romeriksporten problemer i starten, men 22. august 1999 kunne anlegget utnyttes fullt ut med en topphastighet på 210 km/t og en reisetid på 20 minutter.

En rekke flaskehalser er utbedret og har fått dobbeltspor, men nybyggingen begrenser seg til syv mil siden 1980. Dette året åpnet den 3,6 kilometer lange Oslotunnelen, et skikkelig løft for flyten i togtrafikken.

At 2,2 kilometer skinnegang mellom Vestbanen og Østbanestasjonen forsvant samtidig ble regnet som et stort framskritt, selv om den såkalte Havnebanen satte sitt preg på gatebildet i drøyt 70 år og ble brukt i to Olsenbanden-filmer.

Persontrafikken først

Et trekk som går igjen i nedleggelsene, er at persontrafikken stopper først.

Etter en periode med bare godstrafikk vinner trailerne konkurransen, og det blir stille på jernbanen.

Mange steder er skinnegangen fjernet, og overtatt av turgåere og syklister. Noen av de nedlagte strekningene er museumsbaner, der entusiaster sørger for aktivitet, særlig i sommerhalvåret.

I januar 1989 ble tre omdiskuterte vedtak gjennomført. Da kuttet NSB den 93 kilometer lange Numedalsbanen mellom Kongsberg og Rødberg, 70 kilometer mellom Kragerø og Lunde, samt Valdresbanen.

På den sistnevnte strekningen er det noe museumsdrift i sommerhalvåret mellom Dokka og Eina.

Her vil lokalpolitikere gjerne flytte gods, særlig tømmer, fra vei til skinner, men Jernbaneverket mener det koster for mye å ruste opp infrastrukturen til å tåle en slik trafikk.

Annonse
Annonse