JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Varsler boikott av slepebåter

To slepebåter som er leid inn av Kystverket for å operere i Nord-Norge har siden nyttår gått uten godkjent tariffavtale. Mandag brøt forhandlingene sammen. Nå går det mot boikott av skipene.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Det bekrefter ITF-koordinator Nils Kristian Pedersen til Maritim Logg. Han koordinerer arbeidet til de mange inspektørene i Norge som kontrollerer lønns- og arbeidsvilkår på skip som seiler under bekvemmelighetsflagg.

Kystverket inngikk sent i fjor høst avtale med Troms Offshore om drift av to slepebåter i Nord-Norge. Den ene for seks måneder, den andre for ett år. Begge skipene seiler under bekvemmelighetsflagg og har kun kaptein og styrmann fra Norge, mens resten av mannskapet kommer fra lavlønnsland og jobber på lave lønninger sett i forhold til norske hyrer. Siden slepebåtene har base i Norge og opererer kun på norsk sokkel, karakteriserer både den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) og Norsk Sjømannsforbund avtalen med Troms offshore som statlig sosial dumping.

Ingen flere forhandlinger

Samtidig så skal alle skip ha tariffavtaler, og minst en avtale med ITF. I dette tilfelle har ITF og Sjømannsforbundet krevd lønns- og arbeidsvilkår på norsk nivå. Dette har Troms Offshore nektet, og mandag ble det holdt et siste forhandlingsmøte. Det beveget ikke partene en centimeter.

- Vi kom ikke til enighet i dag, og det er helt uaktuelt med nye forhandlinger, sier Nils Kristian Pedersen.

Vurderer tidspunkt

Det betyr en ting: Boikott av skipene for å få norske lønns og arbeidsvilkår for alle sjøfolkene om bord.

- Alle papirene i forbindelse med boikottvarselet er klare til å sendes til Troms Offshore, så nå blir det boikott, sier ITF-koordinatoren bastant.

Det nøyaktige tidspunktet for en boikott er derimot ikke bestemt ennå.

- Det er noe vi skal sette oss ned å vurdere, er alt Pedersen vil si.

- Ulovlig boikott

Administrerende direktør Svein Hoel i Troms Offshore mener rederiet har gode lønns- og arbeidsvilkår for alle sine ansatte.

- For Troms Offshore er det viktig å følge de lover og regler som gjelder i norsk arbeidsliv, og følger de standarder som gjelder for operasjoner i Nordeuropeisk farvann, sier Hoel.

Han understreker at rederiet har vunnet et offentlig anbud basert på de krav og standarder myndighetene satte opp.

- En eventuell boikott vil etter vår mening være ulovlig. Det er en vurdering som deles av både Rederiforbundet og flere uavhengige jurister, avslutter Svein Hoel i Troms Offshore.

En boikottaksjon kan gjennomføres ved at ansatte i havnene nekter et skip service, for eksempel bunkring av drivstoff.

I andre tilfeller kan det dreie seg om å nekte å losse, laste eller nekte los å komme om bord.

I den aktuelle saken med slepebåtene er det ennå ikke bestemt hvilken form boikottaksjonen vil få.

Norge har en svært streng boikottlov som bl.a. krever at det er et «rimelig forhold mellom den interesse som skal fremmes ved boikotten og den skade som den vil føre med seg» for at aksjonen skal være lovlig.

Namsretten avgjør om boikottaksjoner er lovlige eller ikke.

Annonse
Annonse

En boikottaksjon kan gjennomføres ved at ansatte i havnene nekter et skip service, for eksempel bunkring av drivstoff.

I andre tilfeller kan det dreie seg om å nekte å losse, laste eller nekte los å komme om bord.

I den aktuelle saken med slepebåtene er det ennå ikke bestemt hvilken form boikottaksjonen vil få.

Norge har en svært streng boikottlov som bl.a. krever at det er et «rimelig forhold mellom den interesse som skal fremmes ved boikotten og den skade som den vil føre med seg» for at aksjonen skal være lovlig.

Namsretten avgjør om boikottaksjoner er lovlige eller ikke.