JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen norske flagg på nye "norske" ferjer

Stadig diskusjon om nettolønnsordningen gjør at Fjord Line ikke har noen planer om å ha norske flagg i hekken på sine to nye cruise-ferjer som settes i drift i 2012. De mener det fortsatt er deiligst å være norsk i Danmark.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

I dag ble det klart at det norske rederiet Fjord Line har inngått avtale med Bergen Group Fosen om bygging av to nye cruiseferjer til en pris av mer enn 1,6 milliarder kroner. De to ferjene skal settes inn i trafikk mellom Bergen/Stavanger og Hirtshals i Danmark, og vil medføre daglige avganger mellom Vestlandet og kontinentet. Totalt vil hver ferje kunne ta inntil 1500 passasjerer og opptil 600 personbiler. Det betyr nesten en dobling av passasjerkapasiteten per båt, da MS ”Bergensfjord” som de nye ferjene skal erstatte tar drøyt 800 passasjerer.

Mangler langsiktighet

For fem år siden flagget det norskeide rederiet Fjord Line ut til Danmark, og mange norske sjøfolk mistet jobben. Den nye satsingen får ikke rederiet til å bytte ut danske med norske flagg.

- Vi er veldig godt fornøyd med Danmark. Det skyldes stabilitet i nettolønnsordningen, noe som gir kommersielle aktører forutsigbarhet, mens i Norge har ordningen blitt justert, og det stilles stadig spørsmål ved ordningen. Vi trenger trygghet i et 10-20-årsperspektiv, og det får vi i Danmark, sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal til Maritim Logg.

- Betyr det at en hjemflagging til NOR ikke vil bli diskutert i forbindelse med de nye ferjene?

- Nei, det blir ikke vurdert i det hele tatt, understreker Ingvald Fardal.

Ti prosent norske

Selv om de nye ferjene blir langt større enn dagens ferje, vil ikke antall ansatte øke tilsvarende. Fardal sier det er planer om å være så kostnadseffektive at man kan nøye seg med 70 personer på hvert skift på de nye ferjene. Det er ikke utenkelig at det vil bety flere norske sjøfolk om bord.

- I dag har vi ti prosent norske sjøfolk, men en del av dem bor i Danmark. Vi setter stor pris på norsk bemanning, men det er litt tilfeldig hvem som søker når det er ledige stillinger, påpeker Ingvald Fardal i Fjord Line.

Sett press på Høyre

Informasjonsansvarlig i Norsk Sjømannsforbund, Morten Øen har en viss forståelse argumentene til Fardal, men oppfordrer ham samtidig til å bidra til at vi får stabilitet rundt ordningen også i Norge.

- Det er fremdeles tre år til neste stortingsvalg, så noen reell fare for nettolønnsordningen vil det ikke være før den tid, men jeg skjønner at noen er skeptiske så lenge det er en debatt om ordningen. Jeg mener likevel at rederiet burde gått hardere på sine organisasjoner, blant annet Rederiforbundet, slik at de kunne lagt press på Høyre, som er det eneste store partiet som ikke vil ha en nettolønnsordning slik vi har i dag, sier Morten Øen.

Annonse
Annonse