Byggeindustrien forhandler
Partene i byggeindustrien, Fellesforbundet og Byggeindustriens Landsforening (BNL), utvekslet torsdag tariffkravene.
has@lomedia.no
Hvor mye Fellesforbundet krever i generelt lønnstillegg, var ikke spesifisert nærmere i kravene som 1. nestleder Anders Skattkjær overleverte til forhandlingslederen til Byggenæringens Landsforening (BNL), direktør Reidar Bergene Holm fra Bergene Holm A/S. Men det kommer, et stykke ute i forhandlingene.
Krever økte lønnssatser
Det er de ulike lønnssatsene partene skal se på først - som for eksempel nybegynnerlønna for ansatte i byggeindustrien (for tiden 127,50 i timen) og fagarbeidertillegget (per i dag 8,25 kroner i timen).
Overenskomstområdet er forbundets tredje største og omfatter rundt 7.200 medlemmer innen blant annet ferdighusprodusenter, dør- og vindusprodusenter og leverandører til byggebransjen.
Krever høyere garantilønn
Fellesforbundet krever blant annet at gjennomsnittet av timelønna inkludert alle tillegg ikke skal være lavere enn en viss prosent av overenskomsten for byggeindustrien forutgående år. En garantilønn som bedriftene ikke skal kunne gå under. Det blir gjort for å sikre de ansatte en lønnsbunn.
Trange tider
Byggeindustriens Landsforening (BNL) slår fast at byggeindustrien opplever redusert lønnsomhet på grunn av økende kostnadsnivå. De ser på utviklingen som bekymringsfull, og ønsker å drøfte hvordan partene sammen kan sette bedriftene bedre i stand til å møte framtiden.
Tiltak mot sykefravær
Redusering av sykefraværet er første punkt på BNLs kravliste. Arbeidsgiverne ønsker at de tillitsvalgte på bedriftene skal bidra. Ledelsen og tillitsvalgte skal minst to ganger i året møtes for å drøfte sykefraværet og finne konkrete tiltak for å redusere dette. Hva som ligger mer konkret i kravet, er så langt ikke kjent.
Kompetanseløft
Når det gjelder lønna vil BNL at lønnsystemene bør stimulere de ansatte til å ville tilegne seg økt kompetanse, til større initiativ, innsats og produktivitet. For å øke kompetansen har arbeidsgiverforeningen utformet et konkret forslag til hvordan opplæring og videreutdanning skal gjennomføres.