JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kleppa: – Vi har mye å strekke oss etter

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lover satsing på jernbane, men poengterer at ting tar tid.


23.03.2010
14:01
16.12.2013 12:55

Selv om jernbane fikk et løft i forrige statsbudsjett, så investerer Norge omtrent halvparten av Danmark i infrastrukturen for jernbane.

– Er det politisk vilje i Norge til kollektivtrafikk på skinner?

– Jeg kan forsikre om at Regjeringen i høyeste grad har vilje til å satse på jernbanen og kollektivtrafikk på skinner. Dette vil jeg da også mene at regjeringen tydelig har dokumentert, både gjennom statsbudsjettet for 2009 og nå siste statsbudsjettet for 2010, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp)

Hun mener budsjettene bekrefter regjeringens vilje til å satse på jernbane. Jernbaneverkets investeringsbudsjett er for 2010 på om lag 3,9 milliarder kroner. En økning på nesten to milliarder fra regjeringen Bondevik II.

Verst i Norden

. Statistikken viser likevel at Norge er en versting på investeringer i jernbane i Norden.

Kleppa mener statistikk er så mangt.

– Jeg vil være forsiktig med å vurdere innsatsen på jernbaneinfrastruktur i Norge opp mot land som Danmark. Forskjellene er store når det gjelder blant annet forhold som konsentrasjon av befolkningen, geografiske avstander, topografi osv, sier Kleppa.

Hun erkjenner imidlertid at mange land har vært flinkere enn Norge til å satse på jernbanen.

– Vi har mye å strekke oss etter. Flere tiår med for lave jernbanebevilgninger kan imidlertid ikke tas igjen på noen få år. Dette er spesielt innefor vedlikeholdet av jernbaneinfrastruktur.

Et løft

Kleppa mener Regjeringen har startet på et helt nødvendig løft for jernbanen i Norge.

– Dette arbeidet vil fortsette. Samtidig må man ikke se bort fra at dette nødvendigvis må ta tid. Økt utbygging er ikke utelukkende et spørsmål om penger. Tilgang på kvalifisert nøkkelpersonell, tilstrekkelig med planavklaringer og prisutviklingen i markedet er eksempler på faktorer som vil telle med når nye prosjekter skal vurderes og eventuelt gjennomføres, uttaler Kleppa.

Hun lover å arbeide hardt for å styrke jernbanens posisjon framover.

– Senere tids ekstraordinære oppmerksomhet vil være en god drahjelp i så måte, poengterer Kleppa.

Nei til prosjektfinansiering

Flere tar til orde for å endre finansieringen av jernbaneutbyggingen.

Kleppa tar til motmæle mot de som ønsker lånefinansiering av jernbaneutbygging. Hun mener dagens system, med bevilgninger over statsbudsjettet, er det klart beste alternativet.

– Prosjektfinansiering er i utgangspunktet et upresist begrep. Hovedmodellen for all utbygging av jernbane er bevilgninger fra Stortinget, sier Kleppa.

Hun mener mange tolker prosjektfinansiering som et synonym på en ordning der statlig infrastruktur, inkludert store jernbaneprosjekter, blir utbygd i et optimalt tempo finansiert gjennom statlige byggelån.

Det eneste viktige eksempelet på at en slik løsning er tatt i bruk i Norge var ved gjennomføringen av Gardermobanen og Oslo nye lufthavn.

Utbyggingen av disse prosjektene skjedde i regi av statsaksjeselskaper opprettet for formålet.

– Utbyggingen relatert til nye Gardermoen må imidlertid betraktes som et unntak, framhever Kleppa.

Er kjerneoppgaven

Samferdselsministeren påpeker at Jernbaneverket har utbygging som en av sine hovedoppgaver.

– Det synes lite meningsfullt å opprette egne utbyggingsselskaper på siden. Jeg er klar over at det også er flere, blant annet Frp, som har tatt til orde for å omgjøre Jernbaneverket til statsaksjeselskaper, slik at virksomhetene eventuelt kan få tilgang til byggelån, som dermed skal sikre optimal prosjektgjennomføring, sier Kleppa, som mener dette er feil vei å gå.

– Norge er i den relativt unike situasjonen at staten ikke mangler penger. I utgangspunktet vil det fortone seg lite meningsfullt om Stortinget skal inviteres til å bevilge statlige lån til utbygging av jernbanenettet. Et slikt opplegg vil tilsynelatende ha kun en hensikt, å unndra seg de årlige prioriteringene i arbeidet med statsbudsjettet ved at lån bevilges «under streken », og derfor i teorien går klar av vurderingene og prioriteringene opp mot handlingsregelen om bruk av oljepenger over statsbudsjettet, framhever Kleppa.

– Mulig i dag.

Hun mener det er fullt mulig å få opp farten på jernbaneutbygging med de modellene for finansiering som brukes i dag.

– Det ligger ingen hindre i dagens budsjettsystem og bevilgningsreglement som umuliggjør utbygging på en rasjonell måte, sier Kleppa.

Hun framhever at politikerne må ha anledning til å prioritere.

En mulighet

Kleppa mener politikerne kan miste med andre finansieringsmodeller.

– Løsninger som har til hensikt å binde opp eller å låse statsbudsjettet framover vil redusere handlingsrommet i politikken, og er slik sett lite ønskelig. Regjeringen legger til grunn at en budsjettprosess der alle gode formål kan vurderes opp mot hverandre innenfor en totaløkonomisk ramme. En ramme som er tilpasset landets økonomiske situasjon. Dette vil over tid vil gi de beste resultatene og best utrykke de politiske prioriteringene, mener Kleppa.

Tøffere prioriteringer

Samferdselsministeren ønsker som sagt ikke prosjektfinansiering. Regjeringen har imidlertid stilt seg åpen for å gjøre endringer innenfor dagens budsjettsystem. Endringer som kan bidra til å sikre bedre prioritering.

– Regjeringen har gått inn for at viktige infrastrukturprosjekter skal få bevilgninger over egen post på statsbudsjettet. For Jernbaneverkets budsjett gjelder dette viktige prosjekter på Østfoldbanen, som nytt dobbeltspor Oslo-Ski. Dette er fulgt opp i statsbudsjettet for 2010, forteller Kleppa.

Økt framdrift

Hun mener det å foreslå bevilgninger til noen utvalgte prosjekter over egne poster, vil bidra til økt framdrift.

– Finansiering ved bruk av egne poster må imidlertid være unntaksregel, ellers vil man miste fordelene som ligger i å styre en portefølje av prosjekter. Sistenevnte går blant annet på fleksibilitet, sier Kleppa.

Hun poengterer at i en større portefølje vil det alltid oppstå enkelte endringer i forhold til framdriften som opprinnelig ble lagt til grunn.

– I en portefølje vil det kunne «lånes» midler til og fra prosjekter innenfor en samlet årlig bevilgning, sier hun.

23.03.2010
14:01
16.12.2013 12:55



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker