JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drøftet bussrekruttering med Kleppa

Partene i bussnæringen er alvorlig bekymret for rekrutteringen til bransjen. I går ga representanter fra tre av næringens organisasjoner samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa en grundig innføring i problemene.

vegard.holm@lomedia.no

Representantene fra Transportarbeiderforbundet (NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF) og arbeidsgiverorganisasjonen Transportbedriftenes Landsforening (TL) orienterte om hva de sjøl har gjort.

Kraftig lønnsheving

Blant annet har partene i bransjen forhandlet seg fram til en bussbransjeavtale som har økt lønnsnivået i bransjen. I følge forbundsleder Roger Hansen i NTF har den gjennomsnittlige lønnsøkningen vært på 87 000 kroner siden Bussbransjeavtalen ble innført i 2006. Det er også gjennomført et stort kompetanseløft der mer enn 180 000 timer er brukt til etterutdanning i selskapene. Mer enn 10 000 brukere er registrert.

Men både arbeidstakerrepresentantene og arbeidsgiverne er svært bekymret da det i fjor kun ble uteksaminert 135 personer med førerkort for buss etter de nye EU-reglene. Gjennomsnittsalderen i bussbransjen er 46 år, mens den for industrien er 42 år. Hele 41 prosent av bussjåførene er mer enn 50 år, mens 29 prosent er mellom 40 og 50 år.

Finansiering

Et viktig tiltak for økt rekruttering vil være finansiering av grunnutdanningen, mener de tre organisasjonene. Man vil ha lån og stipend via Statens Lånekasse og basistilskudd for lærlinger og lærekandidater som er eldre enn 19 år. I tillegg påpeker bransjeorganisasjonene at det vil være viktig å styrke samarbeidet med utdanningsinstitusjonene og NAV for å få flere med yrkessjåførkompetanse.

I dag vil det koste en person om lag 130 000 kroner for å ta de nødvendige sertifikater for å kjøre buss. I Danmark er det tilsvarende beløpet 3000 kroner, noe som gjøres mulig gjennom arbeidsmarkedsopplæring (AMO), og støtte og stipendordninger.

Også i Sverige er bedre finansieringsordninger. De tre organisasjonene oppfordret til å se på disse ordningene.

Lavere aldersgrense

Et annet viktig tiltak organisasjonene foreslo er å senke aldersgrensa for sjåfører. I dag må man være 21 år for å kjøre buss i Norge. I Finland er aldersgrensa senket til 18 år, mens det i Sverige åpnes for det samme i et nytt lovforslag.

Disse tiltakene støttes av Faglig råd for service og samferdsel, og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Det ble foreslått å nedsette en arbeidsgruppe for å definere vilkårene for å starte utdanningen tidligere.

Både arbeidstakersiden og arbeidsgiverne understreket at en senking av aldersgrensa må følges opp av kontrolltiltak.

Ingen konkrete løfter

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa delte de tre organisasjonenes bekymring.

- Vi er opptatt av et bedre kollektivtilbud, og da er sjåfører helt nødvendig, sa hun.

Samferdselsministeren ga ingen konkrete løfter, men understrekte at hun også tidligere har sagt hun vil ta initiativ for å få flere yrkessjåfører.

- Det er viktig for Samferdselsdepartementet å sikre rekrutteringen, og det må skje noe med utdanningen, sa Meltveit Kleppa.

Hun sa noen av forslagene hører til i Utdanningsdepartementet, og vil ta en prat med statsråden.

God mottakelse

Forbundsleder Roger Hansen i NTF sier han er glad for den gode mottakelsen.

- Alt tyder på at statsråden og departementet har greie på hva dette dreier seg om. Jeg ser derfor fram til å se hva departementet kommer fram til av tiltak, sier Roger Hansen.

Annonse
Annonse