JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tror nettolønna overlever

Sjømannsforbundet tror nettolønnsordningen blir videreført, selv om Econ Pöyry mener den er samfunnsmessig ulønnsom.

stig.christensen@lomedia.no

Næringsminister Trond Giske mottok i går en rapport om nettolønnsordningen fra Econ Pöyry, og var senere i møte med sjømannsorganisasjonene i Maritimt Hus for å informere om rapporten. Han sa at ordningen vil fortsette i 2010, men kan ikke garantere at det ikke blir endringer på sikt.

– Vi har ikke grunn til å tro noe annet enn at nettolønnsordningen fortsetter, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Jacqueline Smith til LO-Aktuelt etter møtet med næringsministeren i går.

Truer med utflagging

Color Line, landets største fergerederi, har truet med å flagge ut, hvis ikke ordningen fortsetter.

– Det skal ikke mye til før våre arbeidsplasser er truet, sa Jan Cato bakke, sjømann og hovedtillitsvalgt i Color Line, til VG i går.

Positiv for sysselsettingen

Nettolønnsordningen for sjøfolk har en positiv effekt på sysselsettingen, men er samfunnsøkonomisk ulønnsom, konkluderer Econ Pöyry med. I rapporten heter det at «sysselsettingsordningene trolig har hatt en positiv effekt på sysselsettingen av sjøfolk. Uten sysselsettingsordninger er det grunn til å tro at vi hadde hatt færre norske sjøfolk».

Jacqueline Smith mener at viktige sider ikke er nevnt i rapporten.

–Den største svakheten er at rapporten i alt for liten grad synliggjør sjøfolkenes viktige bidrag inn i den maritime klyngen, sier Smith til LO-Aktuelt. Hun legger til at folk i mange distriktskommuner er avhengige av denne næringen, blant annet på grunn av skatteinntekter, noe hun mener kommer dårlig fram i rapporten.

– Selv har jeg jobbet til sjøs, mens jeg har bodd i Setesdal, sier hun og viser til at for henne hadde det vært dårlige muligheter for sysselsetting i kommunen. Slik er det også for mange andre.

Rapporten viser til et maksimalt anslag på 4 800 sjøfolk som kan miste jobben uten sysselsettingsordningene eller nettolønnsordningen, som den kalles. Halvparten av dem befinner seg innen offshore.

Ulønnsom

Rapporten konkluderer med at ordningene er samfunnsøkonomisk ulønnsomme, når en ser på utviklingen over tid. Den viser til at en stor del av sjøfolkene finner annet arbeid. Folkene bak rapporten regner med at 370 fartøy kan bli flagget ut om sysselsettingsordningen opphører. 4 800 norske sjøfolk kan i så fall miste jobben, men det kan også bli færre.

Maritim næring

Jacquline Smith mener hovedspørsmålet dreier seg om Norge skal ha en helhetlig maritim næring. Hun minner om bakgrunnen for refusjonsordningen, nemlig at den er etablert for å sikre norske sjøfolk samme konkurransevilkår som sjøfolk i andre europeiske land.

– Alt for mange overser at EU-landene har liknende eller til og med enda bedre ordninger for å sikre egne lands sjøfolk, understreker hun.

Næringsminister Trond Giske inviterer nå til høring om nettolønnsordningen.

– Utredningen tar ikke opp hva kompetente norske sjøfolk betyr for erfaringsoverføring til innovative norske verft, sa Giske ifølge Dagens Næringsliv. Regjeringens Soria Moria-erklæring inneholder løfter om konkurransedyktige kår og lønnsordninger for sjøfolk.

– Soria Moria ligger fast, ifølge Giske i går.

Nettolønnsordningen for sjøfolk fra 1994 er en støtteordning til norske rederier, som innebærer redusert skatt, trygd- og arbeidsgiveravgifter for store mannskapsgrupper.

Ordningen omfatter rundt 11 500 sjøfolk og 430 skip registrert i norsk skipsregister.

I 2008 var bevilgningen til sysselsettingsordningene for sjøfolk 1,75 milliarder kroner.

Annonse
Annonse

Nettolønnsordningen for sjøfolk fra 1994 er en støtteordning til norske rederier, som innebærer redusert skatt, trygd- og arbeidsgiveravgifter for store mannskapsgrupper.

Ordningen omfatter rundt 11 500 sjøfolk og 430 skip registrert i norsk skipsregister.

I 2008 var bevilgningen til sysselsettingsordningene for sjøfolk 1,75 milliarder kroner.