JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsretten avgjør overtida

Klubblederen Hilmar Davidsen venter spent på Arbeidsrettens avgjørelse i hva slags overtidsbetaling han og arbeidskameratene hans skal ha.

vegard.holm@lomedia.no

I forrige uke overvar Davidsen to dager i Arbeidsretten som behandlet denne viktige saken for de ansatte på DHL-terminalen på Berger mellom Oslo og Gardermoen

Ingen forhandlinger

Våren 2007 sendte bedriften ut et internt notat til terminalarbeiderne der det sto: Fra 1. april vil det bli gjort endringer i beregningsgrunnlaget for overtidsbetalingen. Tidligere har skifttillegget vært en del av grunnlaget, nå er dette tillegget tatt bort og vil bli lagt til etterpå.

Etter mange års praksis der skifttillegget var en del av beregningsgrunnlaget for overtidsbetaling ble mellom 20 og 40 kroner i timen brått borte. Det skjedde uten forhandlinger, uten drøftelser. Bedriften mente dette var et administrativt tiltak som først kunne gjennomføres og deretter informeres om. Folk ble forbanna, og klubben tok tak i saken. Det ble avholdt forhandlingsmøte og skrevet uenighetsprotokoll.

Bedriften har innrømmet brudd på Hovedavtalens bestemmelser og informasjonsplikten, men har ikke villet gå tilbake til den gamle beregningsmåten.

Sterke reaksjoner

- Hva var reaksjonen på jobben etter at dette notatet ble gjort kjent for dere?

- Vi reagerte sterkt. Og vi så med en gang at dette måtte være brudd på Hovedavtalen. Det er jo skikk og bruk at en snakker med folk før det gjennomføres et lønnsnedslag. Bedriften brøt Hovedavtalen med fullt overlegg, kanskje uten konsekvenser, sier Davidsen.

Transportarbeiderforbundet og LO var enig med klubben at bedriften har gjort feil, og de krevde at de gikk tilbake til den gamle beregningsmåten for overtidsbetaling og stilte krav om etterbetaling. Saken ble behandlet i Arbeidsretten to dager i forrige uke, hele tre år etter at ledelsen i DHL endret praksis.

Stort behov for overtid

I mellomtiden har det blitt jobbet mye overtid på DHL-terminalen.

- I forhold til mange andre i bransjen ligger vil lavt rent lønnsmessig. Behovet for overtid har derfor vært stort for mange hos oss. Det bedriften gjorde med beregningsgrunnlaget for overtidsbetalingen har slått hardt ut for enkelte på terminalen.

Hilmar Davidsen forteller at klubben hele tida har prøvd å få til samarbeid og ha en god tone med bedriften. Derfor ble det ikke skrevet uenighetsprotokoll før etter sommerferien i 2007.

Mange inntrykk

Det har hele tiden siden våren 2007 vært enighet i klubben om at de ikke finner seg i det bedriften gjorde. De har derfor sett fram til at rettsaken. Saken ble behandlet i Arbeidsretten 16. og 17. mars.

Etter to dager sitter Davidsen igjen med mange inntrykk.

- Jeg har mange følelser. Juss er juss, det skjønner jeg jo. DHL ble jo knapt nevnt, og saken på terminalen ble jo ikke tatt opp, det er rart. Det viktigste må jo være hva vi hadde i overtidsbetaling i seks år før bedriften tok fra oss flere tiere for hver overtidstime. Dette var ikke et tema, og det reagerer jeg på, sier Davidsen.

Ikke vår virkelighet

Han synes jusspråket er vanskelig.

- I Arbeidsretten var det ikke mye rom for den tenkemåten vi har på gulvet. Hele tida ble det referert til gammelt avtaleverk, helt tilbake til 1975 og enda lenger. Rikslønnsnemndas kjennelse fra 1982, fra etter den store transportstreiken det året, er tydeligvis et viktig dokument i denne sammenhengen. Tolkingen av dette 28 år gamle dokumentet er tydelig viktigere enn hva som skjedde på DHL-terminalen på Berger for tre år siden, sier Hilmar Davidsen litt oppgitt.

- Jeg er forbløffet over at handlemåten til bedriften ikke var i fokus. Det hele startet jo med et brudd på Hovedavtalen. Det er ikke vår virkelighet det blir snakket om innenfor Arbeidsrettens vegger, konstaterer klubblederen.

Handler om moral

Hilmar Davidsen frykter at en dom i arbeidsgivernes favør vil skape presedens, og føre til at også andre bedrifter i bransjen endrer måten å beregne overtid på.

- Jeg er jo redd det kan skje. Samtidig vitnet jo en tidligere personalsjef i en av de tre store bedriftene til vår fordel. Det er noen spennende uker vi har foran oss før Arbeidsretten avsier sin kjennelse, sier han.

Davidsen mener dette også er et spørsmål om moral.

- Vi er litt oppgitte over at det kan skje slike ting som dette. For oss terminalarbeidere handler denne saken om moral i forhold til inngåtte avtaler, og praksis gjennom mange år. Hvis moral og praksis avgjør er det ikke vært tvil om hvem som ville vinne i Arbeidsretten, men jussens virkelighet er ikke akkurat lik vår virkelighet, avslutter klubbleder Hilmar Davidsen på DHL-terminalen på Berger.

Annonse
Annonse