Ingen boikott før påske
Trusselen om boikott av de to slepebåtene som går med polsk mannskap i Nord-Norge ender i retten.
roy.ervin.solstad@lomedia.no
Det bekrefter ITF-inspektør Nils Kristian Pedersen i dag. Tirsdag sendte drifsselskapet stevning til Oslo Tingrett på vegne av de to rederiene som eier de to slepebåtene Kystverket har inngått avtale med inn i Nord-Norge. Begge de to slepebåtene «North Crusader» og «Ocean Supplier» seiler under bekvemmelighetsflagg, og har for det meste utenlandsk mannskap om bord på hyrer langt under norsk nivå. Dette har sjømannsorganisasjonene og den internasjonale transportarbeiderføderasjonen, ITF betegnet som sosial dumping, og varslet før helgen at man ville gå til boikottaksjoner mot skipene for å få på plass en tariffavtale med tilsvarende norske vilkår.
Muntlige forhandlinger
Tidligere denne uka sendte Troms Offshore som drifter de to slepebåtene stevning til Oslo Tingrett på vegne av de to skipenes rederier for å få vurdert lovligheten av de varslede boikottaksjonene.
- I går tok Oslo Tingrett kontakt med vår prosessfullmektig Sigmund Berg med spørsmål om vi kom til å effektuere en boikott før det var holdt muntlige forhandlinger i Oslo Tingrett. I går kveld meldte vi tilbake at det kom vi ikke til å gjøre, sier Pedersen.
Han forteller at han håper disse forhandlingene kan skje raskt.
– Det er opp til partenes prosessfullmektiger å bli enige om en dato, men vi har bedt om at det skal skje så raskt som mulig, og helst rett etter påske, sier Pedersen.
Dermed må man vente til over påske før man vet om den varslede boikotten blir vurdert som lovlig eller ulovlig, og med det en eventuell iverksettelse av boikotten av de to skipene.
En boikottaksjon kan gjennomføres ved at ansatte i havnene nekter et skip service, for eksempel bunkring av drivstoff.
I andre tilfeller kan det dreie seg om å nekte å losse, laste eller nekte los å komme om bord.
I den aktuelle saken med slepebåtene er det ennå ikke bestemt hvilken form boikottaksjonen vil få.
Norge har en svært streng boikottlov som bl.a. krever at det er et «rimelig forhold mellom den interesse som skal fremmes ved boikotten og den skade som den vil føre med seg» for at aksjonen skal være lovlig.
Namsretten avgjør om boikottaksjoner er lovlige eller ikke.
Flere saker
En boikottaksjon kan gjennomføres ved at ansatte i havnene nekter et skip service, for eksempel bunkring av drivstoff.
I andre tilfeller kan det dreie seg om å nekte å losse, laste eller nekte los å komme om bord.
I den aktuelle saken med slepebåtene er det ennå ikke bestemt hvilken form boikottaksjonen vil få.
Norge har en svært streng boikottlov som bl.a. krever at det er et «rimelig forhold mellom den interesse som skal fremmes ved boikotten og den skade som den vil føre med seg» for at aksjonen skal være lovlig.
Namsretten avgjør om boikottaksjoner er lovlige eller ikke.