JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i bussforhandlingene

Partene i forhandlingene for bussjåførene klarte ikke å bli enige om utgangspunktet for lønnsforhandlingene – hva sjåførene egentlig tjener. Dermed går forhandlingene til mekling.

morten.hansen@lomedia.no

– Det ble ikke gitt tilbud om penger. Vi er ikke enige om beregningsmodeller. Og de var ikke imøtekommende i diskusjonen om reguleringsbestemmelsene for andre avtaleår, sier Kjell Atle Brunborg, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Han, og resten av forhandlingsdelegasjonen, så ingen annen utvei enn å bryte forhandlingene med Nettbuss og Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Et av de vanskelige spørsmålene det har blitt forhandlet om er reguleringsbestemmelsen som knytter bussbransjebravtalen opp mot lønnen i industrien. Dette er en bestemmelse som ble avtalt i 2007.

Her har partene ikke blitt enige om hvor stor forskjellen er.

– I øyeblikket er vi uenige om beregningsmåten. Det store problemet, slik vi ser det, er at vi blir hengende etter i mellomoppgjørene, sier Brunborg.

Forskjellen i det NJF mener de bussansatte tjener og de tallene arbeidsgiversiden legger til grunn er på rundt 7-8 000 kroner.

Under forhandlingene har en arbeidsgruppe sett på disse tallene. Denne gruppen skal fortsette å gå gjennom tallmaterialet fram mot meklingen.

– Vi er ikke helt komfortable med arbeidsgivers utregning av lønna vår. Men de har sagt at de skal være åpne med tallmaterialet de har brukt, så vi får bruke tiden fram mot meklingen til en gjennomgang, sier Arild Kjempekjenn, nestleder i Bilpersonalets landsråd.

Brunborg mener det må komme inn en bestemmelse som knytter avtalen opp mot tallene fra Det tekniske beregningsutvalget for lønnsoppgjørene.

Slik avtalen fungerer nå, må lønnsforskjellene som skapes ved mellomoppgjørene tas igjen ved hovedoppgjørene.

– I fjor fikk vi et sentralt tillegg på en krone timen – det samme som industrien. Så gikk industrien til sine lokale forhandlinger. Det har ikke vi. Derfor mener vi at vi ligger 15-18 000 kroner etter industrien, sier Kjell Atle Brunborg.

Problematikken rundt delt dagsverk har også blitt diskutert i forhandlingene.

Bussjåførene kan ha inntil to timer mellom to arbeidsøkter uten å få betalt. Går det over to timer får sjåførene betalt for en time.

Dette ønsker arbeidstakersiden å få gjort noe med.

I samtalene rundt dette temaet har arbeidsgiversiden vært mer imøtekommende.

– Vi er enige om å få en bedre ordning – og få dette faset inn i anbudspakken. Noe av dette må vi få til allerede i dette oppgjøret, men vi skjønner at det blir vanskelig å få gjennomført alle tiltak, sier Jan Audun Strand, leder av Bilpersonalets landsråd.

Han poengterer at ordningen slik den fungerer i dag vanskeliggjør både rekrutteringen til yrket, og gjør at mange velger å finne seg noe annet å gjøre.

– Selv om man har fri flere timer mellom to arbeidsøkter føler mange at de er på jobb. Eksempelvis er det mulig å være på jobb i 12 timer og få betalt for fem. Det skjønner de fleste at ingen ønsker, sier Strand.

Meklingen starter tirsdag 13. april. Meklingsfristen er satt til 14. april, klokken 24.00. En eventuell streik er i gang 15. april.

Annonse
Annonse