JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kraftig kutt i Postens CO2-utslipp

Posten skal redusere CO2-utslippene med 30 prosent innen 2015. Postkom er glad for den spreke satsingen.

may.berg@lomedia.no

Miljøregnskapet for 2008 skal danne grunnlaget for CO2-kuttene.

I 2008 slapp Posten ut rundt 426 000 tonn CO2. 75 prosent av utslippene kommer fra virksomhetene i Logistikk, 18 prosent fra Distribusjonsnett. De 10 000 bilene i konsernet er de største synderne.

– Potensialet er stort for å redusere utslippene her, både med alternativt drivstoff, overgang til mindre kjøretøy, elmopeder og sykkel, samt opplæring i miljøeffektiv kjøring, sier konsernsjef Dag Mejdell til Post- og Bringavisen.

Ifølge Mejdell vil CO2-kuttene også medføre store økonomiske besparelser for Posten Norge.

EU har en målsetning om å redusere CO2-utslippene med 30 prosent innen 2020.

Fornøyd med Posten

Postkom stiller seg bak Postens klimamål, og forbundet er fornøyd med at konsernledelsen har høye ambisjoner når det gjelder å kutte CO2-utslipp. Ifølge forbundssekretær Bjørg Vatnedalen har Postkom vært en aktiv pådriver i å få til en ambisiøs målsetning.

– Jeg er glad for denne spreke satsingen, som er sammenfallende med Postkoms prinsipprogram og arbeidsprogram, sier forbundssekretær Bjørg Vatnedalen.

Vatnedalen understreker at det nå er viktig å konkretisere tiltak og prioritere satsingsområder for å nå målet.

– Det er viktig å redusere CO2-utslipp og svevestøv. Det kan i praksis skje ved at vi utnytter kapasiteten i kjøretøyene bedre, eller at vi går over til mer miljøvennlig transport. Og da er ikke overgang fra bil til mopeder det eneste alternativet. Mer miljøvennlig drivstoff er også et aktuelt tiltak, sier Vatnedalen, som påpeker at hensynet til arbeidsmiljøet også skal telle.

Grønn omstilling

Postkom har gjort felles sak med Posten for å redusere CO2-utslippene, men kommer til å stille krav om at omstilling til grønne jobber ikke skal gå ut over jobbtryggheten.

– Grønn omstilling, det vil si trygghet under omstilling, var et av hovedkravene til fagbevegelsen under klimatoppmøtet i København. Det vil det være for oss også, sier Vatnedalen.

Annonse
Annonse