JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: Nødvendig med krisetiltak

Regjeringen må øke bevilgningene til Jernbaneverket alt i vår. Å utsette prosjekter er å skyve problemene foran seg, mener Norsk Jernbaneforbund.

oystein@lomedia.no

– Tilstanden er mye dårligere enn antatt. Hvis det ikke kommer mer penger, kan vi bli nødt til å flytte investeringsmidler over til vedlikehold, var det dystre budskapet da jernbanedirektør Elisabeth Enger møtte samferdselsministeren etter påske.

Satsing

Norsk Jernbaneforbund mener regjeringen må trå til alt i revidert nasjonalbudsjett som legges fram 11. mai. – Vi krever 500 millioner kroner ekstra der til vedlikehold. Dessuten ber vi om 1 milliard i tillegg i statsbudsjettet for 2011, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Revideringen av Nasjonal transportplan (NTP) starter til høsten. Den må gi et løft, mener NJF. – Investeringene må tredobles. Hvis man fortsetter på samme nivå som dagens NTP blir standarden bare noe bedre. Sammenliknet med andre land vil Norge ligge enda lenger bak når vi passerer 2020. Jeg tror vi da er dårligst i hele Europa, inkludert Albania, sier Brunborg.

Tok tak

Etter at Danmark opplevde en liknende krise som Norge har hatt denne vinteren, ble politikerne enige om å satse. Fram til 2021 skal det investeres 103 milliarder kroner. I den summen ligger også høyhastighetsbaner.

Fra 1992 til 2007 fikk dansk jernbane 77 milliarder til investeringer, 13 800 per innbygger. På topp i samme periode ligger Sveits med 214 milliarder, eller 28 500 for hver av de 7,5 millioner innbyggerne. – I Sveits kan de stille klokka etter toget, slik vi kunne her i landet for 20-30 år siden, sier Brunborg.

Tall for Norge er 34 milliarder i disse 15 årene, drøyt 7000 kroner per hode. – Problemene gjennom hele vinteren viser at vi snakker om en infrastruktur som i snitt er 90 år, og tog som har passert 40 år. Det må gå dårlig, og kvaliteten synker stadig. Hvis det ikke kommer omfattende tiltak fram mot 2019, frykter jeg verre tilstander med forsinkelser og driftsstans, sier forbundslederen.

Ikke nok

I fjor ble Nasjonal transportplan 2010–2019 mottatt med entusiasme. – Alle var fornøyde da den kom. Nå ser vi at det står så dårlig til med jernbanen at det ikke er mulig å få den opp til akseptabel standard med de rammene som ligger der. Investeringene må tredobles, sier Brunborg.

Samtidig har verken Jernbaneverket eller NSB gjort nok for å forebygge problemene. – Når alt er så gammelt og dårlig, må bedriftene sette inn ressurser og bruke mer på vedlikehold. Tilsynet med infrastrukturen er altfor dårlig. Oppsplittingen av Jernbaneverket i drift og forvaltning gjør at det tar lang tid fra noen oppdager et problem til andre løser det. Dette er en intern organisering vi har sagt fra om flere ganger årlig, og etaten kan ikke skylde på politikerne her, mener Brunborg.

Gjentakelser

Forslaget fra lederen i transportkomiteen, Knut Arild Hareide, om å omorganisere Jernbaneverket, har han ikke noe til overs for.

– Gnålet fra Hareide er en avsporing. Heldigvis er det kun han som gjentar dette nå. Han bør tenke på at da KrF satt i regjering med Venstre og Høyre sparket de rundt 250 fagarbeidere ut med sluttpakker. Etaten sliter fortsatt med å erstatte denne kompetansen. Den prosessen kostet skattebetalerne mye, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse