JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Knusende seier i Arbeidsretten

Arbeidsretten har slått fast at skifttillegget også skal regnes med i beregningsgrunnlaget for overtidsarbeid, og DHL Express må etterbetale for lite utbetalte overtidspenger fra 1. april 2007.

vegard.holm@lomedia.no

- Dommen er en stor seier for oss, og et tilsvarende knusende nederlag for arbeidsgiverne, sier forbundssekretær Sissel Karlsen i Transportarbeiderforbundet.

Hele dommen ligger på nettet til Arbeidsretten.

Karlsen er strålende fornøyd og takker terminalarbeiderne i DHL for at de tok opp kampen mot bedriften i april 2007. Da tok bedriften ensidig bort skifttillegget som en del av beregningsgrunnlaget for overtidsbetalinga, noe som betydde mellom 30 og 50 kroner mindre i timen ved overtidsarbeid.

- Denne saken startet med et grovt brudd på Hovedavtalen, folka på DHL-terminalen på Berger merka det først på lønnsslippen at de hadde mindre overtidsbetaling. Arrogansen til bedriftsledelsen har gjennom dommen fått seg en nesestyver, sier Karlsen.

Stor betydning

Arbeidsgiverorganisasjonen Logistikk- og Transportindustriens Landsforening og NHO har støttet bedriften. Dommen er avgitt med et flertall på seks, mens en dommer dissenterte.

- Dommen vil ha betydning langt utover DHL da flere av våre medlemmer jobber i bedrifter som må endre beregningsgrunnlaget for overtidsbetaling. Jeg er derfor veldig glad, det er ikke alltid Arbeidsretten gir oss slike dommer som dette. Det er også artig å se at arbeidsgiverdommerne i Arbeidsretten er splittet. En av dem tilhører flertallet, mens ideologen Lars Chr. Berge var alene om å støtte arbeidsgiverne, sier en noe oppglødd forbundssekretær.

Sissel Karlsen vil også takke LO-advokat Christopher Hansteen for godt utført arbeid både før og under forhandlingene i Arbeidsretten.

Jobba hardt

Klubbleder Hilmar Davidsen på DHL-terminalen på Berger er kjempefornøyd.

- Dette er en aksept for oss og en stor seier, og kommer ikke rekende på ei fjøl. Vi har jobba hardt for å få dette til, og nå får vi igjen penga våre som DHL har holdt tilbake i tre år, sier Davidsen.

Han forteller han har hatt bange anelser, og slett ikke vært sikker på utfallet. Han retter også en stor takk til forbundssekretær Sissel Karlsen og Dag Tønder, som er leder for NTFs bransjeråd for spedisjon.

- Dommen er et veldig løft for klubben vår og også for bransjen som helhet. Vi har fått en bekreftelse på hva som gjelder og det vil gi ringvirkninger i bransjen. Dommen beviser at vi kan avtaleverket best, sier en glad og stolt klubbleder.

Les også tidligere intervju med Hilmar Davidsen: Arbeidsretten skal gi svar

En god dom

LO-advokat Christopher Hansteen er veldig godt fornøyd med dommen.

- Det er en god dom for oss, og jeg må si det er hyggelig at det bare var en av arbeidsgiverdommerne som stemte mot, sier Hansteen.

Ingen kommentarer

HR-sjef Liv Marit Stern i DHL Norge har ikke fått seg forelagt dommen når Transportarbeideren på nett kontakter henne. Hun vil ikke gi kommentarer før hun får gjennomgått dommen.

Transportarbeideren har heller ikke lykkes å få kontakt med forhandlingsleder Thor Chr. Hansteen i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening.

Arbeidsretten har avsagt dom i saken om skifttillegget skal inngå i beregningsgrunnlaget for overtidsbetaling etter Speditørtariffen. Norsk Transportarbeiderforbund og LO vant saken mot NHO og Logistikk- og Transportindustriens Landsforening. Seks av dommerne i Arbeidsretten ga fagbevegelsen medhold, mens tidligere NHO-direktør Lars Chr. Berge dissenterte alene.

Det spesielle med skifttilleggene i Speditørtariffen, som gjelder for bedrifter som Tollpost-Globe, Bring, DHL m.fl., er at skifttilleggene er prosentvise og legges på alle arbeidede timer, ikke kun på de timene som jobbes utenfor dagtida. Ved toskift på dag og kveld er det 20 prosent skifttillegg lagt på alle arbeidede timer, også dagtimene. På en treskiftsordning der også nattarbeid er med betales 30 prosent tillegg på alle arbeidede timer.

Utfallet av saken har store økonomiske konsekvenser både for bedrift og terminalarbeiderne. Etter dommen vil en arbeider som jobber 200 timer overtid få mellom 6000 kroner og 10 000 kroner mer i året enn tidligere.

Annonse
Annonse

Det spesielle med skifttilleggene i Speditørtariffen, som gjelder for bedrifter som Tollpost-Globe, Bring, DHL m.fl., er at skifttilleggene er prosentvise og legges på alle arbeidede timer, ikke kun på de timene som jobbes utenfor dagtida. Ved toskift på dag og kveld er det 20 prosent skifttillegg lagt på alle arbeidede timer, også dagtimene. På en treskiftsordning der også nattarbeid er med betales 30 prosent tillegg på alle arbeidede timer.

Utfallet av saken har store økonomiske konsekvenser både for bedrift og terminalarbeiderne. Etter dommen vil en arbeider som jobber 200 timer overtid få mellom 6000 kroner og 10 000 kroner mer i året enn tidligere.