JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mona Sahlins valglokomotiv på plass

– Dette er vårt valglokomotiv som skal ut i landet for å samtale med folk om mulighetenes land. Flere i jobb, mer utdanning, mindre barnefattigdom og færre på sosialtrygd, er de fire viktigste målene våre foran valget, sa statsministerkandidat for de svenske sosialdemokratene Mona Sahlin i går.

nina.hanssen@lomedia.no

Til tross for dårlige meningsmålinger, er Mona Sahlin optimistisk foran riksdagsvalget i Sverige.

Tirsdag samlet hun pressen for å fortelle om sosialdemokratenes nye mål og politikk.

Sahlin hadde med seg 8 såkalte valglokomotiv, som alle tidligere har vært statsråder og som skal dra det sosialdemokratiske toget med ny politikk og nye mål fram til valgdagen19.september.

Tar selvkritikk

Hovedbudskapet fra Mona Sahlin var at hun og hennes kampfeller skal jobbe for at Sverige blir et mulighetenes land bygd på ideen om at vi står sterkere sammen.

En ny regjering utgått av sosialdemokratene kommer i all hovedsak til å fokusere på sysselsettingen men også ta opp kampen for å reduserere gapene mellom rik og fattig og skape et mer likestilt samfunn.

Etter at partisekretær Ibrahim Baylan, som også blir betegnet som et av Sahlins lokomotiv, hadde ønsket velkommen til pressetreffet, oppsummerte Mona Sahlin de viktigste satsingsområde for partiet i valgkampen.

– Utviklingen i landet har i lengre tid gått i feil retning. Ikke bare under Reinfeldt, men også mens sosialdemokratene satt med makten. Dette er årsaken til at vi nå legger om kursen. For å nå målet om full sysselsetting, setter vi nå opp et delmål om 80 prosent sysselsetting for folk i alderen 20-64 år. Vi vil fortsatt bygge ut høgskolesystemet og det nye målet er at halvparten av hvert årskull skal ha begynt på høyere studier før de fyller 25 år. Med høyere flerbarnstillegg, høyt tilleggsbidrag for studenter med barn og mer støtte til enslige foreldre, ønsker vi å redusere antall barn i familier som har sosialstøtte med 50.000 innen 2015. Det er altfor stor barnefattigdom i dette landet nå, sa Mona Sahlin.

Flere sosialklienter

Sverige er kraftig berørt av finanskrisen. Arbeidsledigheten er nå oppe i 9-10 prosent.

Målet for sosialdemokratene er å sikre jobber og bygge ned det sosiale gapet som de borgerlige partiene har skapt.

Partilederen er også dypt bekymret for utviklingen, der flere og flere blir avhengige av trygd.

– Utbetalinger av økonomisk bistand har økt i mer enn 90 prosent av landets kommuner. Mange flere blir sosialklienter og mister dermed sin frihet. Dette er en direkte konsekvens av den mislykkede sysselsettingspolitikken, forverringen av sykeforsikringsordningen og den kyniske håndteringen av de som mister jobben. Sverige har ikke råd til fire nye år med ytterligere skattesenkninger på lånte penger samtidig med storstilte nedskjæringer i velferdssamfunnet, slo Mona Sahlin fast.

Et konkret mål for sosialdemokratene er å få ned utbetalingene til sosialstøtten med en fjerdedel fram til 2015, og deretter halvere den.

– Vi må først sikre jobbene, deretter økonomien - slik av vi kan konsentrere oss om velferdstjenestene igjen, oppsummerer hun.

Lokomotiver som samtaler

Mona Sahlin, med valgkamplokomotivet, skal nå ut og samtale med folk. Både ansikt-til-ansikt, via telefon og via sosiale nettsteder.

Med seg for å dra det sosialdemokratiske toget, har hunThomas Östros, Thomas Bodström, Ylva Johansson, Sven-Erik Östberg, Leif Pagrotsky og Carin Jämtin.

Disse skal nå ut og overbevise folk om at man trenger et maktskifte til høsten.

Sosialdemokratene mistet regjeringsmakten etter valget i 2006, men går nå for en rødgrønn koalisjon som kan sikre ny valgseier høsten 2010.

Rødgrønn regjering?

Etter stortingseieren for de rødgrønne i Norge i fjor høst, gikk nemlig Mona Sahlin i spissen for et rødgrønt regjeringsalternativ i Sverige etter Riksdagsvalget i 2010.

For selv å bli statsminister i en slik koalisjonsregjering, trenger Mona Sahlin mer tillit fra folket. Ifølge meningsmålingene er Sahlins rød-grønne prosjekt langt unna.

Før jul svarte 34 prosent at de hadde stor tillit til Mona Sahlin, men på de siste meningsmålingene er det kun rundt 28 prosent som sier at de har tillit til den markante kvinnelige statsministerkandidaten.

Partisekretær Ibrahim Baylan er imidlertid optimist og tror på regjeringsprosjektet,

– De borgerlige har ødelagt velferdstjenester i større grad og raskere tempo enn jeg noen gang kunne forestilt meg. Vi må ta makten tilbake, for et mer rettferdig Sverige, sier han.

Veteran trekker i trådene

Selv om han ikke ble nevnt som lokomotiv på den offisielle pressekonferansen, ville det nok ha gått trått med sosialdemokratenes valgkamp om de ikke hadde hentet inn partistrategen Bo Krogvig som kampanjeleder.

Den svenske PR-rådgiveren startet sin karriere i SSU og jobber til vanlig jobber i Springtime, men har mer erfaring fra valgkamper enn de fleste.

Krogvig har lang erfaring både fra politikk og næringsliv. Han har også mer valgkamperfaring enn de fleste. Og har hatt en finger med i valgkamper både i Sverige, Norge, Chile, Sør-Afrika, Danmark, Phillipinene og Kroatia.

– Jeg har mer og mindre deltatt i valgkamper i 37 land de siste årene, men har et spesielt nært bånd til det norske Arbeiderpartiet. Jeg har til og med vært norsk statsborger, røper han.

Den engasjerte valgkamplederen har glimt i øyet og mener valget i Sverige 2010 er et av de viktigste valgkampanene han har jobbet med.

– Alle valg er jo viktige, men nå har vi jo sett hva Reinfeldt har klart å rive ned av velferdningordninger i løpet av fire år. Den nordiske velferdsmodellen er i ferd med å forvitre i Sverige, så vi trenger en kursendring, sier han.

Krogvig syntes det var frekt av Reinfeldt under forrige valgkamp å bruke en sosialdemokratisk retorikk.

– Moderatene brukte sosialdemokratisk retorikk og vårt språk i forrige valgkamp, men etter fire år ser vi jo at de fører en mørkeblå politikk. Denne gangen kan de ikke lure folk. Under finanskrisen har de sittet på hendene og ikke gjort noe for å skape arbeidsplasser. Det er en skam, sier den gamle ringreven.

Valgkampstrategen er nå i ferd med å bygge opp en god struktur for valgkamparbeidet.

Et godt samarbeid med LO, men også med de enkelte fagforbundene er et viktig strategisk grep i dette arbeidet.

Skal besøke 1 milllion

Krogvig, som selv er aktiv på flere nettsteder, tror det er viktig å bruke sosiale medier også i valgkampen.

– Vi skal bruke både nett og papir, men også sende ut politikere for å banke på rundt en million husstander før valget, forteller han.

Han tror sosialdemokratene står særlig sterkt blant barnefamilier og yngre pensjonister, men også i innvandrermiljøene.

Krogvig har god tro på at Sverige kan bli mulighetenes land for alle, uansett bakgrunn.

– Hvis jeg ikke hadde trodd på seier, ville jeg aldri påtatt meg denne jobben, smiler han.

Annonse

Flere saker

Annonse