JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen transportstreik

Det blir ingen streik i transportbransjen, men forbundene gir medlemmene sprikende anbefalinger om hvordan de bør stemme i uravstemningen.

einar.fjellvik@lomedia.no

vegard.holm@lomedia.no

torgny@lo-media.no

oystein@lomedia.no

Det eneste alle de fire involverte forbundene er enige om er å sende riksmeklingsmannens forslag ut til uravstemning blant medlemmene.

I bussbransjen er forbundene delt i synet på om meklingsforslaget fortjener å bli vedtatt:

– Fagforbundet anbefaler enstemmig sine medlemmer å stemme nei.

– I Transportarbeiderforbundet er forhandlingsutvalget delt. Et flertall på sju anbefaler medlemmene å stemme ja, mens et mindretall på to oppfordrer til å stemme nei.

– Det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet anbefaler enstemmig sine medlemmer å stemme ja.

– Det samme gjør Jernbaneforbundet.

15 - 20 000 mer i lønn

Meklingsforslaget for bussbransjen innebærer et generelt lønnstillegg på kroner 1,50. I tillegg ble det gitt et likelønnstillegg/lavtlønnstillegg på kroner 0,50, og tillegg for kompetansemoduler og et rutebussjåførtillegg. Det gir også bedre kompensasjon for delt skift.

– Våre medlemmer vil få en årslønnsvekst på mellom 15 000 og 20 000 kroner, avhengig av hvor mange kompetansemoduler de har gjennomført, oppsummerer forbundsleder Kjell Atle Brunborg om hvorfor NJF anbefaler et ja i uravstemningen.

Tre punkter i Riksmeklingsmannens forslag til avtale er avgjørende for NJF.

Det ene er lønnsøkningen. Det andre er en forbedring av ordningen med delt dagsverk. En pause på én time utløser et tillegg på en timelønn. I den gamle avtalen var grensen to timer.

Det skal heller ikke lenger skilles mellom ansatte med fagbrev og de uten når det gjelder tillegg for kompetanseøkning. Tidligere har sjåfører med fagbrev fått mindre enn ufaglærte når de har tatt etterutdanningen det er enighet om i bussbransjeavtalen. Nå får alle det samme: Tre kroner i økt timelønn for hver kompetansemodul de fullfører.

– Resultatet er alt i alt såpass bra at vi trygt anbefaler våre medlemmer å stemme ja, sier Kjell Atle Brunborg.

Etterslepet vil vokse

– Etter en samlet vurdering mener jeg at dette har blitt en bra avtale, sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen.

Han trekker fram at bussjåfører med fagbrev og alle etterutdanningsmoduler får ti kroner mer i timen. De øvrige får 6 til 8 kroner.

– Målsettinga med bransjeavtalen for buss er at sjåførene skal opp på gjennomsnittelig industri arbeiderlønn, blir det oppnådd?

– Nei, etterslepet kommer til å vokse.

– Men likevel anbefaler dere medlemmene å stemme ja.

– Ja, det var en samlet vurdering av hva kunne oppnådd ved å gå til streik. Det brukte vi over en time på helt på slutten til å vurdere.

– Når målsettingen ikke nås innebærer det at bransjeavtalen har mislykkes?

– Nei, på ingen måte. Det er et svært godt samarbeid mellom de fire fagforbundene som er representert i forhandlingene, sier Hansen.

Tre avtaler – en avstemning

Selv om bussoppgjøret omfatter tre ulike tariffavtaler kommer det til å bli en felles uravstemning.

Fagforbundets medlemmer utgjør rundt ti prosent av de som arbeider på disse avtalene. Like vel oppfordrer de sine medlemmer til å stemme nei.

– Dette er for dårlig i forhold til utgangspunktet, mener Stein Guldbrandsen seksjonsleder i Fagforbundet blant annet for bussjåførene.

Han har regnet ut at etterslepet kommer til å bli rundt 24 000 kroner. Han mener at arbeidsgiverne ikke er villige til å oppfylle sin del av bransjeavtalen for buss.

– Når vi sammenligner oss med frontfagsoppgjøret, vet vi at vi kommer til å bli hengende kraftig etter fordi de har lokale forhandlinger og det har ikke vi, sier Guldbrandsen.

– Arbeidsgiveren har løpt fra alle avtaler, slår han fast.

Mener avtalen er oppfylt

Administrerende direktør i Transportbedriftenes Landsforening, John H. Stordrange, sier til LO-Aktuelt at det ble en lang mekling, men at han er glad for at de klarte å unngå streik.

– Men innebærer ikke denne avtalen at dere løper fra bransjeavtalen for buss?

– Nei, vi mener at den avtalen allerede er oppfylt. Ved starten av oppgjøret lå bussjåførene på 95 til 96 prosent av industriarbeiderlønn. Avtalen sier at de skal være på linje med industriarbeiderne, og det mener jeg er oppfylt, sier Stordrange. Men han kjenner godt til at arbeidstakerne ikke deler denne oppfatningen.

Roste partene

Meklingsmann Carl Petter Martinsen ga ros til partene for at de klart å unngå streik.

– Det er mange parter og store delegasjoner, og spesielt delegasjonslederne har gjort en kjempejobb, sier Martinsen.

– Det har vært komplisert, så en god del av meklingen på slutten foregikk i et engere utvalg. Det vil si delegasjonslederne, forklarer Martinsen som etter en søvnløs natt var mest opptatt av hvordan han i et flyløst Norge skulle komme seg raskest hjem til Bergen.

Det var flere meklingsdeltakere som var bekymret for akkurat det.

Delt om gods og miljøbedrifter

Når det gjelder meklingsforslaget for godstransporten anbefaler Transportarbeiderforbundet medlemmene å stemme nei, mens Yrkestrafikkforbundet anbefaler sine medlemmer å stemme ja.

Det samme er situasjonen når det gjelder meklingsforslaget for miljøbedriftene.

Annonse

Flere saker

Annonse