JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Løsning på overtid i transportoppgjøret

De fire fagforbundene er enige om å sende forslaget til ny tariffavtale ut på uravstemning, men ikke alle anbefaler resultatet.

oystein@lomedia.no

Riksmeklingsmannen skal ha svar tirsdag 4. mai. Norsk Jernbaneforbund setter sin frist til mandag 3. mai.

Splittet

Fagforbundet anbefaler sine medlemmer å stemme nei når de skal si sitt om Riksmeklingsmannens forslag.

Norsk Transportarbeiderforbund sier det samme om resultatet for ansatte innen gods- og renovasjonsbedrifter, men ja for sine bussjåfører.

Yrkestrafikkforbundet går inn for ja. Det samme gjør Norsk Jernbaneforbund.

– Våre medlemmer vil få en årslønnsvekst på mellom 15 000 og 20 000 kroner, avhengig av hvor mange kompetansemoduler de har gjennomført, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg om hvorfor NJF anbefaler et ja i uravstemningen.

Ulempe

Tre punkter i Riksmeklingsmannens forslag til avtale er avgjørende for NJF.

Det ene er lønnsøkningen.

Det andre er en forbedring av ordningen med delt dagsverk.

En pause på én time utløser et tillegg på en timelønn. I den gamle avtalen var grensen to timer.

Delt dagsverk oppstår på grunn pålagte pauser i roligere perioder, etter at morgenrushet er over, før ettermiddagstrafikken setter inn.

Ulempetilleggene for kvelds-, natt- og helgarbeid øker også som følge av at timelønnen blir høyere

Utjevning

Det skal heller ikke lenger skilles mellom ansatte med fagbrev og de uten når det gjelder tillegg for kompetanseheving.

Tidligere har sjåfører med fagbrev fått mindre enn ufaglærte når de har tatt etterutdanningen det er enighet om i bussbransjeavtalen. Nå får alle det samme:

Tre kroner i økt timelønn for hver kompetansemodul de fullfører.

– Resultatet er alt i alt såpass bra at vi trygt anbefaler våre medlemmer å stemme ja, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse

Flere saker

Annonse