Frafall må forebygges tidlig
En fersk rapport fra Nordisk Ministerråd anbefaler at frafallet i den videregående skolen forebygges allerede i de aller første skoleårene.
Altfor mange faller fra i den videregående skolen. Det koster samfunnet dyrt og truer fremtidens velferdssamfunn. En ny rapport fra Nordisk ministerråd peker på hvor nødvendig det er å sette inn innsatsen tidlig for å redusere frafallet i den videregående skolen.
Rapporten er utarbeidet under ledelse av det norske forskningsinstituttet NIFU STEP, som et ledd i Nordisk ministerråds samlede globaliseringsinnsats. Tittel: "En god utdanning for unge og voksne".
Tidlige tegn
Rapporten "Frafall i utdanning for 16-20-åringer i Norden" konkluderer med at hovedårsaken til frafall er svake prestasjoner i starten av skoleløpet, og ikke minst manglende sosiale ferdigheter og et svakt engasjement i skolen.
Mellom 60 og 80 % av en årgang gjennomfører videregående skole, men selv om tallet er historisk høyt, kjemper alle de nordiske landene for å få ned frafallet.
I Sverige har 67 % av en årgang gjennomført videregående skole som 20-åring. I Norge gjennomfører omtrent 68 % en påbegynt videregående utdanning. På Island har 62 % av en årgang vanligvis bestått en videregående utdanning innen de fyller 24 år.
I Danmark har 85 % gjennomført en videregående utdanning senest 25 år etter at de avsluttet grunnskolen. Det finnes ikke data for Finland.
Felles samfunnsproblem
Det kan være problematisk å sammenligne landene, ettersom strukturene er veldig forskjellige og måten frafall registreres på også varierer.
Det tegner seg likevel et samlet bilde av et felles samfunnsproblem som de nordiske undervisnings- og forskningsministrene blant annet vil diskutere senere i år i regi av Nordisk ministerråd, heter det i en pressemelding fra Norden, de nordiske landenes offisielle samarbeid.
Allerede i barnehagen
Rapporten anbefaler økt nordisk samarbeid omkring forskning og praksis på området hvis vi skal klare oss i den globale konkurransen. Det må settes inn på flere områder, mener forskerne.
Tidlig innsats i barnehage og grunnskole bør kobles med et økt fokus på overgangen til videregående utdanning og et skjerpet blikk på den enkelte elevs forutsetninger.
– Den videregående utdanningen må utfordres til å gjøre tilpasset utdanning til en realitet i klasserommet, konkluderer rapporten blant annet med.