JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frafall må forebygges tidlig

En fersk rapport fra Nordisk Ministerråd anbefaler at frafallet i den videregående skolen forebygges allerede i de aller første skoleårene.

Altfor mange faller fra i den videregående skolen. Det koster samfunnet dyrt og truer fremtidens velferdssamfunn. En ny rapport fra Nordisk ministerråd peker på hvor nødvendig det er å sette inn innsatsen tidlig for å redusere frafallet i den videregående skolen.

Rapporten er utarbeidet under ledelse av det norske forskningsinstituttet NIFU STEP, som et ledd i Nordisk ministerråds samlede globaliseringsinnsats. Tittel: "En god utdanning for unge og voksne".

Tidlige tegn

Rapporten "Frafall i utdanning for 16-20-åringer i Norden" konkluderer med at hovedårsaken til frafall er svake prestasjoner i starten av skoleløpet, og ikke minst manglende sosiale ferdigheter og et svakt engasjement i skolen.

Mellom 60 og 80 % av en årgang gjennomfører videregående skole, men selv om tallet er historisk høyt, kjemper alle de nordiske landene for å få ned frafallet.

I Sverige har 67 % av en årgang gjennomført videregående skole som 20-åring. I Norge gjennomfører omtrent 68 % en påbegynt videregående utdanning. På Island har 62 % av en årgang vanligvis bestått en videregående utdanning innen de fyller 24 år.

I Danmark har 85 % gjennomført en videregående utdanning senest 25 år etter at de avsluttet grunnskolen. Det finnes ikke data for Finland.

Felles samfunnsproblem

Det kan være problematisk å sammenligne landene, ettersom strukturene er veldig forskjellige og måten frafall registreres på også varierer.

Det tegner seg likevel et samlet bilde av et felles samfunnsproblem som de nordiske undervisnings- og forskningsministrene blant annet vil diskutere senere i år i regi av Nordisk ministerråd, heter det i en pressemelding fra Norden, de nordiske landenes offisielle samarbeid.

Allerede i barnehagen

Rapporten anbefaler økt nordisk samarbeid omkring forskning og praksis på området hvis vi skal klare oss i den globale konkurransen. Det må settes inn på flere områder, mener forskerne.

Tidlig innsats i barnehage og grunnskole bør kobles med et økt fokus på overgangen til videregående utdanning og et skjerpet blikk på den enkelte elevs forutsetninger.

– Den videregående utdanningen må utfordres til å gjøre tilpasset utdanning til en realitet i klasserommet, konkluderer rapporten blant annet med.

Annonse
Annonse